tEFa7rqPp-c7UtSlqZ3pgypkFZI kalimera-arkadia.gr: ΠΟΣΟ ΘΑ ΕΠΗΡΕΑΣΤΟΥΝ ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΕ ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟ ΤΡΙΠΟΛΗΣ ΑΝ ΤΕΛΙΚΑ ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙ ΤΟ ΟΡΙΟ ΤΟΥ «42%»;

Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2009

ΠΟΣΟ ΘΑ ΕΠΗΡΕΑΣΤΟΥΝ ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΕ ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟ ΤΡΙΠΟΛΗΣ ΑΝ ΤΕΛΙΚΑ ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙ ΤΟ ΟΡΙΟ ΤΟΥ «42%»;


Σήμερα θα ασχοληθούμε με τις επόμενες δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές στην Αρκαδία. Φαίνεται ότι υπάρχουν εξελίξεις οι οποίες αφορούν αυτό το όριο του 42% που δίνει τη δυνατότητα σε έναν υποψήφιο να κερδίζει τις εκλογές από την πρώτη Κυριακή. Εξελίξεις οι οποίες είναι βέβαιο ότι θα επηρεάσουν την επόμενη εκλογική αναμέτρηση που θα γίνει στο νομό Αρκαδίας. Ειδικά, οι δημοτικές εκλογές της Τρίπολης και οι νομαρχιακές εκλογές, που συνήθως όλα παίζονται στην κόψη του ξυραφιού, ενδεχομένως να επηρεάσουν το τελικό αποτέλεσμα. Οι εκλογές δεν είναι μακριά. Προβλέπονται να γίνουν στο τέλος του 2010. Σαφείς εκτιμήσεις δεν μπορούν να γίνουν ακόμα, από τη στιγμή κατά την οποία δεν έχει ξεκαθαρίσει ποιοι θα είναι υποψήφιοι και ποιοι θα στηριχθούν με «χρίσμα» από τα δύο μεγάλα κόμματα, το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ. όσοι κάνουν εκτιμήσεις ξέρουν ότι αυτό είναι παρακινδυνευμένο και μπορεί να εκτεθούν…

ΘΕΜΑ ΧΡΟΝΟΥ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΣΤΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ 42% ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ

Στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας συζητήθηκαν προ ημερών, δύο αντίθετες αποφάσεις του Γ' Τμήματος του ίδιου δικαστηρίου που αφορούν το νομοθετικό σύστημα για την ανάδειξη των εκπροσώπων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ειδικά τη διάταξη εκείνη που προβλέπει την εκλογή νομάρχη ή δημάρχου εφόσον συγκεντρώσουν ποσοστό 42%, κατά την πρώτη Κυριακή των εκλογών. Οι δύο αντικρουόμενες αποφάσεις που εκδόθηκαν από το Γ' Τμήμα εμφανίζουν τους δικαστές διχασμένους ως προς τη συνταγματικότητα της νομοθετικής διάταξης. Σε περίπτωση που τελικά υιοθετηθεί η άποψη της αντισυνταγματικότητας, οι δημοτικές εκλογές θα πρέπει να επαναληφθούν μόνο στους δήμους για τους οποίους έχουν υποβληθεί ενστάσεις. Σύμφωνα με την πρώτη απόφαση, το ποσοστό του 42% υπερβαίνει "το συνταγματικό θεμιτό της ύπαρξης ισχυρών οργάνων διοίκησης των δήμων και αποτελεί δυσανάλογο περιορισμό της αρχής της ισοδυναμίας της ψήφου και της ελεύθερης εκδήλωσης της λαϊκής θέλησης, νοθεύοντας ουσιωδώς την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας, η οποία αποτελεί έκφραση της δημοκρατικής αρχής κατά παράβαση των άρθρων 102, παρ. 2, 52, 25 παρ.1, 4 και 1 παρ. 2 και 3 του Συντάγματος". Η αντίθετη απόφαση δέχεται ότι η παραχώρηση επιπλέον εδρών στον επιτυχόντα συνδυασμό, που συγκέντρωσε 42%, δεν παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές καθώς η επίμαχη ρύθμιση επιδιώκει την εξασφάλιση της εύρυθμης και αποδοτικής λειτουργίας των οργάνων της διοίκησης των δήμων, σκοπός που είναι συνταγματικά θεμιτός. Κατά την άποψη αυτή, το 42% διασφαλίζει δημοκρατική νομιμοποίηση στα όργανα διοίκησης των δήμων. Το δικαστήριο επιφυλάχθηκε να εκδώσει την απόφασή του.
ΠΟΙΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΤΗΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ «ΕΠΙΑΣΑΝ» ΤΟ ΟΡΙΟ ΤΟΥ 42% ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΓΥΡΟ ΣΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ

Σήμερα, είναι μία καλή ευκαιρία η στήλη «Καλημέρα Αρκαδίας» να σας υπενθυμίσει σε ποιους Δήμους της Αρκαδίας είχε παίξει ρόλο το όριο του 42% και σε ποιους Δημάρχους είχε δώσει τη νίκη από τον πρώτο γύρο, στις δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου του 2006.
Ουσιαστικά, το όριο του 42% «έπιασε» ο Δήμαρχος Δημητσάνας (Τάσος Βλάχος), ο οποίος πήρε 45,61% και κέρδισε τις εκλογές από την πρώτη Κυριακή. Ποσοστό 42,91% είχε λάβει στον πρώτο γύρο και ο Δήμαρχος Τρίπολης Αλέξανδρος Κοτσιάνης ο οποίος και κέρδισε, χωρίς να χρειαστεί επαναληπτικός.
Από κει και πέρα, σε όλους τους άλλους Δήμους οι σημερινοί Δήμαρχοι έλαβαν ποσοστό πάνω από 50% και κατά συνέπεια κέρδισαν τις εκλογές. Και το όριο του 42% να μην ίσχυε, πάλι θα είχαν κερδίσει «πιάνοντας» ποσοστό πάνω από 50%.
Τέλος, ο μόνος Δήμος που πήγε σε δεύτερη Κυριακή ήταν ο Δήμος Βαλτετσίου. Στον δεύτερο οδηγήθηκε και η εκλογική μάχη στη Νομαρχία Αρκαδίας, το 2006. Την πρώτη Κυριακή κανείς υποψήφιος δεν κατάφερε να λάβει 42% και έτσι οδηγήθηκαν σε επαναληπτικές εκλογές.
Από όλα τα παραπάνω προκύπτει ξεκάθαρα ένα συμπέρασμα: Ότι μία πιθανή κατάργηση του 42%, ενδεχομένως να αλλάξει τα δεδομένα στο Δήμο της Τρίπολης και ίσως στη Νομαρχία. Κι αυτό ισχύει διότι από τη στιγμή που θα πάψει να υπάρχει αυτό το όριο, τότε –εκτός απροόπτου- θα οδηγηθούμε σε επαναληπτική εκλογική αναμέτρηση. Και στην δεύτερη Κυριακή, δημιουργούνται συμμαχίες και παίζουν ρόλο παράγοντες οι οποίοι είναι αστάθμητοι και κανείς δεν μπορεί να προσδιορίσει από τώρα. Ο Δήμος της Τρίπολης ίσως να είναι ο μοναδικός Δήμος ο οποίος θα επηρεαστεί ουσιαστικά από μία ενδεχομένη κατάργηση του 42%. Μαζί με τη Νομαρχία, πιθανότατα.
Όσο για τους άλλους Δήμους, θα πρέπει να σημειώσουμε και να γίνει κατανοητό ότι αν σε έναν Δήμο υπάρχουν μόνο δύο ψηφοδέλτια, τότε το 42% δεν παίζει κανέναν, μα κανέναν ρόλο. Διότι σίγουρα ένας από τους δύο υποψηφίους Δημάρχους, θα λάβει 50% συν μία ψήφο. Και επειδή στην Αρκαδία –αυτό φάνηκε και στις περασμένες εκλογές- στους περισσότερους δήμους υπάρχουν μόνο δύο ψηφοδέλτια, τότε το 42% είναι πραγματικά άνευ ουσίας.
Ουσία θα έχει μόνο αν υπάρχουν από τρία ψηφοδέλτια και πάνω. Μόνο τότε ίσως επηρεαστεί το εκλογικό αποτέλεσμα, σε κάποιους δήμους, στην περίπτωση πάντοτε που καταργηθεί το 42%.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

blogger hit counter