Η ομιλία του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων Δημήτρη Ρέππα κατά τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης στην ολομέλεια της Βουλής
"Η απόφαση του ελληνικού λαού μας τιμά. Κυρίως όμως μας γεννά την αίσθηση του αυξημένου χρέους και μας επιβάλλει να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες του. Η ψήφος του ελληνικού λαού είναι μια σαφής εντολή για αλλαγή. Όχι για να αλλάξει απλώς η κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός αλλά για να αλλάξει πορεία η χώρα. Φιλοδοξούμε να αποδείξουμε με το έργο μας πως δεν πρόκειται για μια νέα κυβερνητική θητεία, αλλά για μια νέα περίοδο με στρατηγική σημασία για τη χώρα. Όχι για μια αλλαγή στην κυβερνητική διαχείριση, αλλά για μια άλλη πολιτική και μια άλλη αντίληψη για την πολιτική. Το σύγχρονο ελληνικό κεκτημένο είναι έργο των κυβερνήσεων του ΠΑ.ΣΟ.Κ. που η Νέα Δημοκρατία όταν κυβέρνησε το συρρίκνωσε και το αποδιάρθρωσε. Σήμερα το επίπεδο αναφοράς της χώρας κινείται σε ιστορικά χαμηλό. Υψηλό έλλειμμα και τεράστιο δημόσιο χρέος, δραματική υποχώρηση της ανταγωνιστικότητας και υψηλή ανεργία και πάνω από όλα κυριαρχία του γκρίζου στη δημόσια ζωή, στη σχέση του πολίτη με το κράτος και το πολιτικό σύστημα.
Τώρα είναι η ώρα να περάσουμε από το πλην Α στο συν Α. Από το πλην Α της Ανασφάλειας, της Απαισιοδοξίας και της Αδιαφάνειας στο συν Α της Ανάπτυξης και Ανασυγκρότησης της χώρας.
Στο πλαίσιο των πέντε εθνικών κεντρικών στόχων το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων αποτελεί σημαντικό πυλώνα της κυβερνητικής δομής και μοχλό πραγματοποίησης του πολιτικού σχεδίου για τη βιώσιμη Πράσινη Ανάπτυξη. Η πολιτική όσον αφορά την επίβλεψη, μελέτη και κατασκευή των δημόσιων υποδομών, όσον αφορά τις μεταφορές και τα δίκτυα μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην ενδυνάμωση της οικονομικής θέσης και την εξωστρέφεια της χώρας.
Ασφαλώς κάθε κυβέρνηση φιλοδοξεί και εργάζεται για να συνδέσει τη λειτουργία της με θετικό έργο σε κάθε τομέα. Κι αυτό πρέπει να το αναγνωρίζουμε και να το τιμούμε. Ταυτοχρόνως οφείλουμε να αναφερόμαστε σε αδυναμίες και προβλήματα που αποτελούν κοινή πεποίθηση των πολιτών, βασισμένη στη εμπειρία τους. Είναι ο θεμέλιος λίθος και το θεμέλιο ήθος για την αξιοπιστία της πολιτικής.
Γενική Αξιολόγηση της πολιτικής της απελθούσας Κυβέρνησης στον Τομέα των Δημοσίων Έργων
Η αντικειμενική αξιολόγηση και συνεκτίμηση όλων των στοιχείων και των μεγεθών που αφορούν τα δημόσια έργα, από το 2004 μέχρι σήμερα, αποδεικνύει ότι ο τομέας των δημοσίων έργων διέρχεται βαθιά και εντεινόμενη κρίση που οφείλεται στις επιλογές της απελθούσας Κυβέρνησης και ιδίως στην δραματική μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και στις μεγάλες καθυστερήσεις στην απορρόφηση των κοινοτικών πόρων.
Τα αποτελέσματα των πολιτικών της Ν.Δ. στα Δημόσια Έργα
Ο Νόμος για τα δημόσια έργα δρομολόγησε προβληματικές και αδιέξοδες εξελίξεις στην κατασκευή των έργων. Όχι μόνο εξέθρεψε τις μεγάλες εκπτώσεις, αλλά δημιούργησε πρόσθετες στρεβλώσεις και προβληματικές διαχειριστικές πρακτικές. Δημιούργησε τέλος μεγαλύτερες προϋποθέσεις ενίσχυσης των ισχυρών εις βάρος των ασθενέστερων στον κλάδο των κατασκευών.
Σε πολλές περιπτώσεις κάμπτοται οι κανόνες του ανταγωνισμού και της χρηστής διαχείρισης του δημόσιου και κοινοτικού χρήματος:
• δημοπρατώντας έργα ολοκλήρωσης με διαδικασίες στα όρια της νομιμότητας,
• διενεργώντας κατ΄ εξακολούθηση «απευθείας αναθέσεις»,
• αναθέτοντας πολλές μικρές συμπληρωματικές συμβάσεις.
• Εφευρίσκοντας μεθόδους ανάθεσης αναγκαίων εργασιών που δεν ολοκληρώθηκαν ως οφείλετο στην κύρια σύμβαση λόγω εξάντλησης των νομίμων ορίων υπέρβασης των προϋπολογισμών.
Το παράδειγμα της Εγνατία Οδός Α.Ε. με τις τελευταίες 73 συμβάσεις των 5 εκατ., αποτελεί την καλύτερη τεκμηρίωση και εξοργίζει τον πολίτη.
Λάθη και πειραματισμοί οδήγησαν σε μαρασμό ένα ιδιαίτερα δυναμικό κλάδο της οικονομίας της χώρας με εξαιρετικής ποιότητας δυναμικό στις τάξεις του, τον κλάδο των τεχνικών, που είναι σημαντικό κεφάλαιο για την ανάπτυξη της χώρας. Τελικά τα «φθηνά» κατά τα λόγια της Ν.Δ. έργα κοστίζουν στην πράξη πολύ ακριβά στον Ελληνικό λαό.
Τι προτείνει η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Οι βασικοί στόχοι της διαχείρισης των κατασκευών αφορούν, την μείωση του κόστους, τη σύντμηση του χρόνου, την εξασφάλιση της ποιότητας του παραγόμενου έργου και την προστασία του περιβάλλοντος.
Πρέπει επιτέλους τα έργα να ολοκληρώνονται, στο κόστος, στον χρόνο και στην ποιότητα που συμφωνήθηκαν κατά την ανάθεση της σύμβασης.
Δεδομένου ότι η ποιότητα για το ΠΑ.ΣΟ.Κ. είναι αδιαπραγμάτευτη επιλογή και επειδή συναρτάται με πολλούς παράγοντες, προτείνουμε ένα σύστημα αξιολόγησης προσφορών για την ανάθεση έργων, με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά, για την υλοποίηση ενός πλήρους έργου σύμφωνου με τον προδιαγραφόμενο προορισμό του.
Μέχρι τώρα η ευθύνη για τις υπερβάσεις των προϋπολογισμών που συμπαρέσυρε και τις αποκλίσεις του χρόνου, βάρυνε πάντα το δημόσιο και τον φορολογούμενο πολίτη. Με το σύστημα που θα προταθεί θα παρέχεται από τον ανάδοχο εγγύηση κλειστού τιμήματος χωρίς υπερβάσεις και δέσμευση χρόνου χωρίς αποκλίσεις για το φυσικό αντικείμενο που δημοπρατείται κάθε φορά.
Τα αποτελέσματα των πολιτικών της Ν.Δ. στις μελέτες
Ο πολυδιαφημισμένος Νόμος για τις μελέτες έχει αποτύχει.
Το σύστημα δημοπράτησης και εκπόνησης των μελετών σε δύο στάδια ουδέποτε εφαρμόστηκε. Ελάχιστοι φάκελοι έργου συγκροτήθηκαν και όλοι σχεδόν οι διαγωνισμοί έγιναν με την κατ’ εξαίρεση διαδικασία. Επιπλέον έγινε καταχρηστική εφαρμογή του συστήματος «μελέτη – κατασκευή». Έτσι ο κανόνας έγινε εξαίρεση και οι εξαιρέσεις έγιναν κανόνας.
Τι προτείνει η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Χρειάζεται αναμόρφωση του νόμου ώστε:
Να γίνει ουσιαστική οργάνωση των Μητρώων Μελετητών, προσδιορίζοντας αξιόπιστους όρους και προϋποθέσεις εγγραφής και κατάταξης στα Μητρώα.
Να καθορίζονται τα αντικείμενα κάθε κατηγορίας μελέτης και να αντιστοιχίζονται με το γνωστικό αντικείμενο των μελετητών.
Να συγκροτείται ένας αξιόπιστος “φάκελος έργου”, με σαφείς απαιτήσεις για το περιεχόμενο αυτού, τις ενέργειες και τα στοιχεία που απαιτούνται από τον Κύριο του Έργου, για την διεξαγωγή του διαγωνισμού ανάθεσης μελέτης.
Οδικά Έργα με το σύστημα των Συμβάσεων Παραχώρησης
Τα προβλήματα που δημιούργησε η Ν.Δ.
Η κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων, με το σύστημα των Συμβάσεων Παραχώρησης παρουσιάζει μεγάλες καθυστερήσεις.Τα Έργα Παραχώρησης δημοπρατήθηκαν χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες, χωρίς απαλλοτριώσεις, χωρίς περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό. Η χαοτική αυτή κατάσταση δημιουργεί κλίμα αναξιοπιστίας του δημοσίου και αποτρέπει την ευχερή χρηματοδότηση των έργων με καλούς όρους από το τραπεζικό σύστημα.
Έτσι απαιτούνται συχνά :
• τροποποιήσεις τεχνικών λύσεων, γεγονός που γεννά αιτήματα πρόσθετης χρηματοδότησης από το Ελληνικό Δημόσιο.
Οι πολίτες καλούνται να πληρώνουν διόδια για έργα που δεν έχουν ακόμη εκτελεστεί. Καλούνται να καταβάλουν συνεχείς αυξήσεις σε ήδη υφιστάμενα διόδια, ενώ διαρκώς δημιουργούνται νέες θέσεις διοδίων.
Η σύμβαση της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας της Θεσσαλονίκης έχει καταγγελθεί από το καλοκαίρι από τον Παραχωρησιούχο και τις Τράπεζες, οι οποίες τώρα ζητούν υπέρογκες αποζημιώσεις.
Τι προτείνει η Κυβέρνηση ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν πρέπει να επιλυθούν το ταχύτερο, ώστε να επιτευχθεί σημαντική πρόοδος των έργων και να μην επαναληφθούν στα καινούρια έργα.
Απαιτείται:
• Επαναπροσδιορισμός λανθασμένων συμβατικών όρων.
• Βελτίωση του τεχνικού σχεδιασμού των έργων.
• Επιτάχυνση επιτάξεων και απαλλοτριώσεων.
• Μείωση του ποσοστού των εισπράξεων διοδίων, που παρακρατούνται για το Δημόσιο, ώστε να μειωθεί η τιμή τους σε εύλογο ύψος.
• Προδικαστικός έλεγχος από το Συμβούλιο της Επικρατείας των σημαντικών διοικητικών πράξεων που καθορίζουν την εξέλιξη των έργων.
Οι Μικρές και Μεσαίες δημόσιες υποδομές στην Περιφέρεια
Η Κατάσταση Σήμερα
Το μεγάλο πρόβλημα των Περιφερειών με ευθύνη της Ν.Δ. είναι η έλλειψη ώριμων έργων προς ένταξη με πλήρεις μελέτες και ολοκληρωμένες προκαταρκτικές διοικητικές πράξεις.
Δεν υπάρχει ωριμότητα έργων για δημοπράτηση. Το 2008 το ΥΠΕΧΩΔΕ διέθεσε μόνο 7 εκατ. ευρώ για μελέτες. Έτσι το «δώρο» της Ε.Ε. για χρηματοδότηση έργων χωρίς εθνική συμμετοχή, έχει πολύ περιορισμένα αποτελέσματα.
Λόγω της δραματικής μείωσης του ΠΔΕ πολλά έργα του Γ΄ ΚΠΣ που ήταν ενταγμένα στο Τομεακό Πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ χρηματοδοτήθηκαν με πόρους των ΠΕΠ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Εγνατία Οδός. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην υλοποιηθούν πολλά προγράμματα των ΠΕΠ, αναγκαία για την τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη.
Τι προτείνει η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. προτείνει:
• μια εκτεταμένη αναθεώρηση του συνόλου των Τομεακών και κυρίως των Περιφερειακών προγραμμάτων στα πλαίσια καθορισμού νέων ιεραρχήσεων δράσεων και έργων
• Την συγκρότηση μαζί με τις Περιφέρειες ενός πλέγματος μικρών και μεσαίων δημόσιων έργων που είναι αναγκαία για την ανάπτυξή τους. Η συγκρότηση αυτού του προγράμματος έργων θα προκύψει μετά από διαβούλευση
• Την χρηματοδότηση των αναγκαίων μελετών για την υλοποίηση του ανωτέρω προγράμματος
Έτσι:
• δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για τη Βιώσιμη Πράσινη Ανάπτυξη της Περιφέρειας και της χώρας γενικότερα.
• στηρίζουμε συνολικά το κατασκευαστικό και τεχνικό δυναμικό της χώρας που συρρικνώθηκε δραματικά τα τελευταία χρόνια.
Η Πρόταση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για το Μετρό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης
ΕΝΑ ΕΥΡΥ ΔΙΚΤΥΟ ΓΡΑΜΜΩΝ ΜΕΤΡΟ που θα αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των συγκοινωνιακών συστημάτων της Πρωτεύουσας και της Θεσσαλονίκης, καλύπτοντας με ικανοποιητική πυκνότητα το σύνολο των πυκνοδομημένων αστικών χώρων, είναι η Στρατηγική της Κυβέρνησής μας
Διασύνδεση του δικτύου του Μετρό με τα άλλα μέσα σταθερής τροχιάς και τα μέσα μαζικής μεταφοράς
Σύγχρονες υψηλής ποιότητας υπηρεσίες μετακίνησης. Δημιουργία των συνθηκών για δραστική μείωση των μετακινήσεων με Ι.Χ. και συνακόλουθα των ατμοσφαιρικών και ηχητικών ρύπων, βελτίωση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής.
Αυτούς τους στόχους υπηρετούμε κατά απόλυτη προτεραιότητα.
Επιτάχυνση έργων με ιεράρχηση και προτεραιότητα:
Ολοκλήρωση Εγνατίας ζώνης ανάπτυξης
Η Εγνατία Οδός είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, για αυτό πρέπει να είναι περήφανος ο Ελληνικός Λαός. Στόχος μας είναι η ολοκλήρωση του βασικού οριζόντιου άξονα, αλλά και η κατασκευή των καθέτων αξόνων που θα την συνδέσουν με τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Εξίσου σημαντική είναι η ανάπτυξη των κόμβων και των συνδέσεων του οριζόντιου Άξονα, με τα τοπικά και περιφερειακά αναπτυξιακά κέντρα και πόλους της Ηπείρου, της Θεσσαλίας, της Μακεδονίας και της Θράκης. Η σύνδεσή της με τα αστικά κέντρα και τις πύλες εξόδου και εισόδου της χώρας μας, όπως είναι τα αεροδρόμια τα λιμάνια και τα σιδηροδρομικά δίκτυα.
Δυστυχώς, σχεδόν σε όλους τους εποπτευόμενους από το Δημόσιο οργανισμούς, στο χώρο των Μεταφορών, την τελευταία πενταετία εκτοξεύθηκαν στα ύψη ελλείμματα και χρέη. Μόνο στον Ο.Σ.Ε. το έλλειμμα έφθασε στα 9 δις € από 3.2 δις € που ήταν το 2004. Παράλληλα στις επικοινωνίες ο κερδοφόρος οργανισμός Ο.Τ.Ε., που οι κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. τον κατέστησαν πρωταγωνιστή στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, εκποιήθηκε έναντι ευτελέστατου τιμήματος.
Στο χώρο των μεταφορών στοχεύουμε στη διαμόρφωση ενός νέου σύγχρονου πλαισίου λειτουργίας και οργάνωσης που θα διασφαλίζουν τις επιβατικές μεταφορές ως δημόσιο αγαθό για όλους τους πολίτες και σε όλη την επικράτεια.Και αυτό σε συνδυασμό με πολιτικές για την οδική ασφάλεια. Κεντρικό σημείο της πολιτικής μας είναι:
• Η εφαρμογή ολοκληρωμένων παρεμβάσεων, στις υποδομές, τα οχήματα και τα μέσα σταθερής τροχιάς, με στόχο την ανάπτυξη της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας την εκπαίδευση και τον έλεγχο της οδικής συμπεριφοράς για δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
• Προτάσσουμε και προωθούμε την παροχή ίσων και ποιοτικών υπηρεσιών στις απομακρυσμένες περιοχές με την ανάθεση έργου εθνικού συμφέροντος – για τις άγονες γραμμές- μέσα από διαφανείς διαδικασίες.
• Σιδηρόδρομος – ΟΣΕ
Είναι επιλογή μας η διάσωση του ΟΣΕ από την κατάρρευση και η αναγέννηση του Ελληνικού Σιδηροδρόμου ώστε να στηρίξει το σύγχρονο αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας με την διασφάλιση του δημοσίου και κοινωνικού χαρακτήρα του.
Αερομεταφορές – Αεροδρόμια
Για τις Αερομεταφορές και τα Αεροδρόμια ακολουθούμε μια πολιτική κοινωνικού συμφέροντος που περιλαμβάνει:
- Επιτάχυνση της υλοποίησης νέων σύγχρονων υποδομών στα αεροδρόμια της χώρας και εφαρμογή αποτελεσματικού προγράμματος συντήρησης τους.
- Σαφή προσδιορισμό μετά από μελέτη των αναγκαίων αεροπορικών και ακτοπλοϊκών γραμμών δημόσιας υπηρεσίας -άγονων γραμμών- με αντισταθμιστική καταβολή.
- Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο με στόχο την αναβάθμιση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) ώστε να λειτουργεί πραγματικά ως Ανεξάρτητη Αρχή, με αυξημένο κύρος και ευθύνη.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Η μετεξέλιξη της χώρας σε σύγχρονο κόμβο υπηρεσιών στην ευρύτερη περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης και της Μεσογείου αποτελεί εθνικό αναπτυξιακό στόχο και συγκριτικό πλεονέκτημα. Με μια τολμηρή πολιτική μετάβασης στη νέα εποχή, θέλουμε η Ελλάδα να καλύψει με ταχύτητα τη μέχρι σήμερα υστέρηση και να καταταγεί μεταξύ των πρώτων χωρών στη χρήση προηγμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών μέχρι το 2015. Στη δική μας αντίληψη οι προηγμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες αποτελούν Δημόσιο Αγαθό, στο οποίο πρέπει να εξασφαλίζεται πρόσβαση για τον καθένα, παντού και κάθε στιγμή
Ταχυδρομική Αγορά
Η πλήρης απελευθέρωση της Ταχυδρομικής Αγοράς και στην Ελλάδα από το 2013 καθιστά, περισσότερο από ποτέ, επιτακτική την ανάγκη διασφάλισης της παροχής καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας σε όλη την επικράτεια με πρότυπα ποιότητας και σε προσιτές τιμές.Είναι επιτακτική η αναμόρφωση των ΕΛΤΑ στη βάση ενός σύγχρονου επιχειρησιακού προγράμματος.
Ακτοπλοΐα
Προχωράμε στην επανασύσταση της Ρυθμιστικής Αρχής Θαλάσσιων Ενδομεταφορών, η οποία εποπτεύει και ρυθμίζει την αγορά, ώστε να λειτουργεί ο υγιής ανταγωνισμός προς όφελος του πολίτη.
Η Κυβέρνηση θέτει ως προτεραιότητα την εφαρμογή ειδικών, ενεργητικών νησιωτικών πολιτικών, για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Δίνουμε προτεραιότητα στην εφαρμογή πολιτικών, που θα εξασφαλίζουν στον πολίτη, αξιοπρεπή μετακίνηση με συχνότητα, σταθερότητα και ποιοτική παροχή υπηρεσιών, ισοδύναμο δικαίωμα μετακίνησης, από και προς τα νησιά –μεταφορικό ισοδύναμο.
Είναι ώρα δουλειάς. Ασφαλώς τα προβλήματα είναι πολλά και σύνθετα. Δεν είναι ώρα όμως για απαισιόδοξες σκέψεις αλλά για αισιόδοξες πράξεις.
Το μεγάλο Δ της Δημοκρατίας μας περικλείει τα μικρότερα Δ. Αυτά της Διαβούλευσης, της Δημιουργίας, της Διαφάνειας, της Δικαιοσύνης και του Δημόσιου συμφέροντος. Έτσι ορίζεται ο στόχος μας και τα μέσα για να τον πετύχουμε.
Η Ελλάδα του πολίτη, η Ελλάδα των αξιών, που είμαι βέβαιος πως όλοι οραματιζόμαστε, απαιτεί από τον καθένα να γίνει κήρυκας, συμμέτοχος και φορέας αρχών και πολιτικών που ανταποκρίνονται στα σύγχρονα εθνικά και κοινωνικά προτάγματα. Με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, το συμφέρον του πολίτη, οφείλουμε να είμαστε αποτελεσματικοί, παράγοντας προστιθέμενη αξία για την καθημερινότητα του και ταυτοχρόνως οφείλουμε να δημιουργήσουμε ένα κεφάλαιο κοινωνικής εμπιστοσύνης ως θεμέλιο συνεργασίας. Οι εργαζόμενοι αντιλαμβάνονται την αξία του εγχειρήματος για τη χώρα και για τη ζωή τους. Οι κοινωνικοί εταίροι, οι δυνάμεις της παραγωγής και της επιχειρηματικότητας οφείλουν να αναβαθμίσουν τον ανταγωνισμό τους και σε άμιλλα κοινωνικής ευθύνης. Οι πολιτικοί και τα κόμματα οφείλουμε να επανακατακτήσουμε το πρωτείο του ήθους, του ρόλου και του λόγου στη δημόσια σφαίρα. Η κυβέρνησή μας οφείλει να αποδείξει πως για μας η ψήφος των πολιτών δεν συνιστά δικαίωση σε σχέση με αυτά που προηγήθηκαν αλλά υποχρέωση για αυτά που πρέπει να ακολουθήσουν. Εργαζόμαστε για να τιμήσουμε αυτή τη δέσμευσή μας προς τον ελληνικό λαό. Είναι χρέος όχι απλώς πολιτικό, αλλά εθνικό."
"Η απόφαση του ελληνικού λαού μας τιμά. Κυρίως όμως μας γεννά την αίσθηση του αυξημένου χρέους και μας επιβάλλει να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες του. Η ψήφος του ελληνικού λαού είναι μια σαφής εντολή για αλλαγή. Όχι για να αλλάξει απλώς η κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός αλλά για να αλλάξει πορεία η χώρα. Φιλοδοξούμε να αποδείξουμε με το έργο μας πως δεν πρόκειται για μια νέα κυβερνητική θητεία, αλλά για μια νέα περίοδο με στρατηγική σημασία για τη χώρα. Όχι για μια αλλαγή στην κυβερνητική διαχείριση, αλλά για μια άλλη πολιτική και μια άλλη αντίληψη για την πολιτική. Το σύγχρονο ελληνικό κεκτημένο είναι έργο των κυβερνήσεων του ΠΑ.ΣΟ.Κ. που η Νέα Δημοκρατία όταν κυβέρνησε το συρρίκνωσε και το αποδιάρθρωσε. Σήμερα το επίπεδο αναφοράς της χώρας κινείται σε ιστορικά χαμηλό. Υψηλό έλλειμμα και τεράστιο δημόσιο χρέος, δραματική υποχώρηση της ανταγωνιστικότητας και υψηλή ανεργία και πάνω από όλα κυριαρχία του γκρίζου στη δημόσια ζωή, στη σχέση του πολίτη με το κράτος και το πολιτικό σύστημα.
Τώρα είναι η ώρα να περάσουμε από το πλην Α στο συν Α. Από το πλην Α της Ανασφάλειας, της Απαισιοδοξίας και της Αδιαφάνειας στο συν Α της Ανάπτυξης και Ανασυγκρότησης της χώρας.
Στο πλαίσιο των πέντε εθνικών κεντρικών στόχων το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων αποτελεί σημαντικό πυλώνα της κυβερνητικής δομής και μοχλό πραγματοποίησης του πολιτικού σχεδίου για τη βιώσιμη Πράσινη Ανάπτυξη. Η πολιτική όσον αφορά την επίβλεψη, μελέτη και κατασκευή των δημόσιων υποδομών, όσον αφορά τις μεταφορές και τα δίκτυα μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην ενδυνάμωση της οικονομικής θέσης και την εξωστρέφεια της χώρας.
Ασφαλώς κάθε κυβέρνηση φιλοδοξεί και εργάζεται για να συνδέσει τη λειτουργία της με θετικό έργο σε κάθε τομέα. Κι αυτό πρέπει να το αναγνωρίζουμε και να το τιμούμε. Ταυτοχρόνως οφείλουμε να αναφερόμαστε σε αδυναμίες και προβλήματα που αποτελούν κοινή πεποίθηση των πολιτών, βασισμένη στη εμπειρία τους. Είναι ο θεμέλιος λίθος και το θεμέλιο ήθος για την αξιοπιστία της πολιτικής.
Γενική Αξιολόγηση της πολιτικής της απελθούσας Κυβέρνησης στον Τομέα των Δημοσίων Έργων
Η αντικειμενική αξιολόγηση και συνεκτίμηση όλων των στοιχείων και των μεγεθών που αφορούν τα δημόσια έργα, από το 2004 μέχρι σήμερα, αποδεικνύει ότι ο τομέας των δημοσίων έργων διέρχεται βαθιά και εντεινόμενη κρίση που οφείλεται στις επιλογές της απελθούσας Κυβέρνησης και ιδίως στην δραματική μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και στις μεγάλες καθυστερήσεις στην απορρόφηση των κοινοτικών πόρων.
Τα αποτελέσματα των πολιτικών της Ν.Δ. στα Δημόσια Έργα
Ο Νόμος για τα δημόσια έργα δρομολόγησε προβληματικές και αδιέξοδες εξελίξεις στην κατασκευή των έργων. Όχι μόνο εξέθρεψε τις μεγάλες εκπτώσεις, αλλά δημιούργησε πρόσθετες στρεβλώσεις και προβληματικές διαχειριστικές πρακτικές. Δημιούργησε τέλος μεγαλύτερες προϋποθέσεις ενίσχυσης των ισχυρών εις βάρος των ασθενέστερων στον κλάδο των κατασκευών.
Σε πολλές περιπτώσεις κάμπτοται οι κανόνες του ανταγωνισμού και της χρηστής διαχείρισης του δημόσιου και κοινοτικού χρήματος:
• δημοπρατώντας έργα ολοκλήρωσης με διαδικασίες στα όρια της νομιμότητας,
• διενεργώντας κατ΄ εξακολούθηση «απευθείας αναθέσεις»,
• αναθέτοντας πολλές μικρές συμπληρωματικές συμβάσεις.
• Εφευρίσκοντας μεθόδους ανάθεσης αναγκαίων εργασιών που δεν ολοκληρώθηκαν ως οφείλετο στην κύρια σύμβαση λόγω εξάντλησης των νομίμων ορίων υπέρβασης των προϋπολογισμών.
Το παράδειγμα της Εγνατία Οδός Α.Ε. με τις τελευταίες 73 συμβάσεις των 5 εκατ., αποτελεί την καλύτερη τεκμηρίωση και εξοργίζει τον πολίτη.
Λάθη και πειραματισμοί οδήγησαν σε μαρασμό ένα ιδιαίτερα δυναμικό κλάδο της οικονομίας της χώρας με εξαιρετικής ποιότητας δυναμικό στις τάξεις του, τον κλάδο των τεχνικών, που είναι σημαντικό κεφάλαιο για την ανάπτυξη της χώρας. Τελικά τα «φθηνά» κατά τα λόγια της Ν.Δ. έργα κοστίζουν στην πράξη πολύ ακριβά στον Ελληνικό λαό.
Τι προτείνει η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Οι βασικοί στόχοι της διαχείρισης των κατασκευών αφορούν, την μείωση του κόστους, τη σύντμηση του χρόνου, την εξασφάλιση της ποιότητας του παραγόμενου έργου και την προστασία του περιβάλλοντος.
Πρέπει επιτέλους τα έργα να ολοκληρώνονται, στο κόστος, στον χρόνο και στην ποιότητα που συμφωνήθηκαν κατά την ανάθεση της σύμβασης.
Δεδομένου ότι η ποιότητα για το ΠΑ.ΣΟ.Κ. είναι αδιαπραγμάτευτη επιλογή και επειδή συναρτάται με πολλούς παράγοντες, προτείνουμε ένα σύστημα αξιολόγησης προσφορών για την ανάθεση έργων, με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά, για την υλοποίηση ενός πλήρους έργου σύμφωνου με τον προδιαγραφόμενο προορισμό του.
Μέχρι τώρα η ευθύνη για τις υπερβάσεις των προϋπολογισμών που συμπαρέσυρε και τις αποκλίσεις του χρόνου, βάρυνε πάντα το δημόσιο και τον φορολογούμενο πολίτη. Με το σύστημα που θα προταθεί θα παρέχεται από τον ανάδοχο εγγύηση κλειστού τιμήματος χωρίς υπερβάσεις και δέσμευση χρόνου χωρίς αποκλίσεις για το φυσικό αντικείμενο που δημοπρατείται κάθε φορά.
Τα αποτελέσματα των πολιτικών της Ν.Δ. στις μελέτες
Ο πολυδιαφημισμένος Νόμος για τις μελέτες έχει αποτύχει.
Το σύστημα δημοπράτησης και εκπόνησης των μελετών σε δύο στάδια ουδέποτε εφαρμόστηκε. Ελάχιστοι φάκελοι έργου συγκροτήθηκαν και όλοι σχεδόν οι διαγωνισμοί έγιναν με την κατ’ εξαίρεση διαδικασία. Επιπλέον έγινε καταχρηστική εφαρμογή του συστήματος «μελέτη – κατασκευή». Έτσι ο κανόνας έγινε εξαίρεση και οι εξαιρέσεις έγιναν κανόνας.
Τι προτείνει η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Χρειάζεται αναμόρφωση του νόμου ώστε:
Να γίνει ουσιαστική οργάνωση των Μητρώων Μελετητών, προσδιορίζοντας αξιόπιστους όρους και προϋποθέσεις εγγραφής και κατάταξης στα Μητρώα.
Να καθορίζονται τα αντικείμενα κάθε κατηγορίας μελέτης και να αντιστοιχίζονται με το γνωστικό αντικείμενο των μελετητών.
Να συγκροτείται ένας αξιόπιστος “φάκελος έργου”, με σαφείς απαιτήσεις για το περιεχόμενο αυτού, τις ενέργειες και τα στοιχεία που απαιτούνται από τον Κύριο του Έργου, για την διεξαγωγή του διαγωνισμού ανάθεσης μελέτης.
Οδικά Έργα με το σύστημα των Συμβάσεων Παραχώρησης
Τα προβλήματα που δημιούργησε η Ν.Δ.
Η κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων, με το σύστημα των Συμβάσεων Παραχώρησης παρουσιάζει μεγάλες καθυστερήσεις.Τα Έργα Παραχώρησης δημοπρατήθηκαν χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες, χωρίς απαλλοτριώσεις, χωρίς περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό. Η χαοτική αυτή κατάσταση δημιουργεί κλίμα αναξιοπιστίας του δημοσίου και αποτρέπει την ευχερή χρηματοδότηση των έργων με καλούς όρους από το τραπεζικό σύστημα.
Έτσι απαιτούνται συχνά :
• τροποποιήσεις τεχνικών λύσεων, γεγονός που γεννά αιτήματα πρόσθετης χρηματοδότησης από το Ελληνικό Δημόσιο.
Οι πολίτες καλούνται να πληρώνουν διόδια για έργα που δεν έχουν ακόμη εκτελεστεί. Καλούνται να καταβάλουν συνεχείς αυξήσεις σε ήδη υφιστάμενα διόδια, ενώ διαρκώς δημιουργούνται νέες θέσεις διοδίων.
Η σύμβαση της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας της Θεσσαλονίκης έχει καταγγελθεί από το καλοκαίρι από τον Παραχωρησιούχο και τις Τράπεζες, οι οποίες τώρα ζητούν υπέρογκες αποζημιώσεις.
Τι προτείνει η Κυβέρνηση ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν πρέπει να επιλυθούν το ταχύτερο, ώστε να επιτευχθεί σημαντική πρόοδος των έργων και να μην επαναληφθούν στα καινούρια έργα.
Απαιτείται:
• Επαναπροσδιορισμός λανθασμένων συμβατικών όρων.
• Βελτίωση του τεχνικού σχεδιασμού των έργων.
• Επιτάχυνση επιτάξεων και απαλλοτριώσεων.
• Μείωση του ποσοστού των εισπράξεων διοδίων, που παρακρατούνται για το Δημόσιο, ώστε να μειωθεί η τιμή τους σε εύλογο ύψος.
• Προδικαστικός έλεγχος από το Συμβούλιο της Επικρατείας των σημαντικών διοικητικών πράξεων που καθορίζουν την εξέλιξη των έργων.
Οι Μικρές και Μεσαίες δημόσιες υποδομές στην Περιφέρεια
Η Κατάσταση Σήμερα
Το μεγάλο πρόβλημα των Περιφερειών με ευθύνη της Ν.Δ. είναι η έλλειψη ώριμων έργων προς ένταξη με πλήρεις μελέτες και ολοκληρωμένες προκαταρκτικές διοικητικές πράξεις.
Δεν υπάρχει ωριμότητα έργων για δημοπράτηση. Το 2008 το ΥΠΕΧΩΔΕ διέθεσε μόνο 7 εκατ. ευρώ για μελέτες. Έτσι το «δώρο» της Ε.Ε. για χρηματοδότηση έργων χωρίς εθνική συμμετοχή, έχει πολύ περιορισμένα αποτελέσματα.
Λόγω της δραματικής μείωσης του ΠΔΕ πολλά έργα του Γ΄ ΚΠΣ που ήταν ενταγμένα στο Τομεακό Πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ χρηματοδοτήθηκαν με πόρους των ΠΕΠ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Εγνατία Οδός. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην υλοποιηθούν πολλά προγράμματα των ΠΕΠ, αναγκαία για την τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη.
Τι προτείνει η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. προτείνει:
• μια εκτεταμένη αναθεώρηση του συνόλου των Τομεακών και κυρίως των Περιφερειακών προγραμμάτων στα πλαίσια καθορισμού νέων ιεραρχήσεων δράσεων και έργων
• Την συγκρότηση μαζί με τις Περιφέρειες ενός πλέγματος μικρών και μεσαίων δημόσιων έργων που είναι αναγκαία για την ανάπτυξή τους. Η συγκρότηση αυτού του προγράμματος έργων θα προκύψει μετά από διαβούλευση
• Την χρηματοδότηση των αναγκαίων μελετών για την υλοποίηση του ανωτέρω προγράμματος
Έτσι:
• δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για τη Βιώσιμη Πράσινη Ανάπτυξη της Περιφέρειας και της χώρας γενικότερα.
• στηρίζουμε συνολικά το κατασκευαστικό και τεχνικό δυναμικό της χώρας που συρρικνώθηκε δραματικά τα τελευταία χρόνια.
Η Πρόταση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για το Μετρό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης
ΕΝΑ ΕΥΡΥ ΔΙΚΤΥΟ ΓΡΑΜΜΩΝ ΜΕΤΡΟ που θα αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των συγκοινωνιακών συστημάτων της Πρωτεύουσας και της Θεσσαλονίκης, καλύπτοντας με ικανοποιητική πυκνότητα το σύνολο των πυκνοδομημένων αστικών χώρων, είναι η Στρατηγική της Κυβέρνησής μας
Διασύνδεση του δικτύου του Μετρό με τα άλλα μέσα σταθερής τροχιάς και τα μέσα μαζικής μεταφοράς
Σύγχρονες υψηλής ποιότητας υπηρεσίες μετακίνησης. Δημιουργία των συνθηκών για δραστική μείωση των μετακινήσεων με Ι.Χ. και συνακόλουθα των ατμοσφαιρικών και ηχητικών ρύπων, βελτίωση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής.
Αυτούς τους στόχους υπηρετούμε κατά απόλυτη προτεραιότητα.
Επιτάχυνση έργων με ιεράρχηση και προτεραιότητα:
Ολοκλήρωση Εγνατίας ζώνης ανάπτυξης
Η Εγνατία Οδός είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, για αυτό πρέπει να είναι περήφανος ο Ελληνικός Λαός. Στόχος μας είναι η ολοκλήρωση του βασικού οριζόντιου άξονα, αλλά και η κατασκευή των καθέτων αξόνων που θα την συνδέσουν με τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Εξίσου σημαντική είναι η ανάπτυξη των κόμβων και των συνδέσεων του οριζόντιου Άξονα, με τα τοπικά και περιφερειακά αναπτυξιακά κέντρα και πόλους της Ηπείρου, της Θεσσαλίας, της Μακεδονίας και της Θράκης. Η σύνδεσή της με τα αστικά κέντρα και τις πύλες εξόδου και εισόδου της χώρας μας, όπως είναι τα αεροδρόμια τα λιμάνια και τα σιδηροδρομικά δίκτυα.
Δυστυχώς, σχεδόν σε όλους τους εποπτευόμενους από το Δημόσιο οργανισμούς, στο χώρο των Μεταφορών, την τελευταία πενταετία εκτοξεύθηκαν στα ύψη ελλείμματα και χρέη. Μόνο στον Ο.Σ.Ε. το έλλειμμα έφθασε στα 9 δις € από 3.2 δις € που ήταν το 2004. Παράλληλα στις επικοινωνίες ο κερδοφόρος οργανισμός Ο.Τ.Ε., που οι κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. τον κατέστησαν πρωταγωνιστή στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, εκποιήθηκε έναντι ευτελέστατου τιμήματος.
Στο χώρο των μεταφορών στοχεύουμε στη διαμόρφωση ενός νέου σύγχρονου πλαισίου λειτουργίας και οργάνωσης που θα διασφαλίζουν τις επιβατικές μεταφορές ως δημόσιο αγαθό για όλους τους πολίτες και σε όλη την επικράτεια.Και αυτό σε συνδυασμό με πολιτικές για την οδική ασφάλεια. Κεντρικό σημείο της πολιτικής μας είναι:
• Η εφαρμογή ολοκληρωμένων παρεμβάσεων, στις υποδομές, τα οχήματα και τα μέσα σταθερής τροχιάς, με στόχο την ανάπτυξη της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας την εκπαίδευση και τον έλεγχο της οδικής συμπεριφοράς για δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
• Προτάσσουμε και προωθούμε την παροχή ίσων και ποιοτικών υπηρεσιών στις απομακρυσμένες περιοχές με την ανάθεση έργου εθνικού συμφέροντος – για τις άγονες γραμμές- μέσα από διαφανείς διαδικασίες.
• Σιδηρόδρομος – ΟΣΕ
Είναι επιλογή μας η διάσωση του ΟΣΕ από την κατάρρευση και η αναγέννηση του Ελληνικού Σιδηροδρόμου ώστε να στηρίξει το σύγχρονο αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας με την διασφάλιση του δημοσίου και κοινωνικού χαρακτήρα του.
Αερομεταφορές – Αεροδρόμια
Για τις Αερομεταφορές και τα Αεροδρόμια ακολουθούμε μια πολιτική κοινωνικού συμφέροντος που περιλαμβάνει:
- Επιτάχυνση της υλοποίησης νέων σύγχρονων υποδομών στα αεροδρόμια της χώρας και εφαρμογή αποτελεσματικού προγράμματος συντήρησης τους.
- Σαφή προσδιορισμό μετά από μελέτη των αναγκαίων αεροπορικών και ακτοπλοϊκών γραμμών δημόσιας υπηρεσίας -άγονων γραμμών- με αντισταθμιστική καταβολή.
- Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο με στόχο την αναβάθμιση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) ώστε να λειτουργεί πραγματικά ως Ανεξάρτητη Αρχή, με αυξημένο κύρος και ευθύνη.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Η μετεξέλιξη της χώρας σε σύγχρονο κόμβο υπηρεσιών στην ευρύτερη περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης και της Μεσογείου αποτελεί εθνικό αναπτυξιακό στόχο και συγκριτικό πλεονέκτημα. Με μια τολμηρή πολιτική μετάβασης στη νέα εποχή, θέλουμε η Ελλάδα να καλύψει με ταχύτητα τη μέχρι σήμερα υστέρηση και να καταταγεί μεταξύ των πρώτων χωρών στη χρήση προηγμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών μέχρι το 2015. Στη δική μας αντίληψη οι προηγμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες αποτελούν Δημόσιο Αγαθό, στο οποίο πρέπει να εξασφαλίζεται πρόσβαση για τον καθένα, παντού και κάθε στιγμή
Ταχυδρομική Αγορά
Η πλήρης απελευθέρωση της Ταχυδρομικής Αγοράς και στην Ελλάδα από το 2013 καθιστά, περισσότερο από ποτέ, επιτακτική την ανάγκη διασφάλισης της παροχής καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας σε όλη την επικράτεια με πρότυπα ποιότητας και σε προσιτές τιμές.Είναι επιτακτική η αναμόρφωση των ΕΛΤΑ στη βάση ενός σύγχρονου επιχειρησιακού προγράμματος.
Ακτοπλοΐα
Προχωράμε στην επανασύσταση της Ρυθμιστικής Αρχής Θαλάσσιων Ενδομεταφορών, η οποία εποπτεύει και ρυθμίζει την αγορά, ώστε να λειτουργεί ο υγιής ανταγωνισμός προς όφελος του πολίτη.
Η Κυβέρνηση θέτει ως προτεραιότητα την εφαρμογή ειδικών, ενεργητικών νησιωτικών πολιτικών, για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Δίνουμε προτεραιότητα στην εφαρμογή πολιτικών, που θα εξασφαλίζουν στον πολίτη, αξιοπρεπή μετακίνηση με συχνότητα, σταθερότητα και ποιοτική παροχή υπηρεσιών, ισοδύναμο δικαίωμα μετακίνησης, από και προς τα νησιά –μεταφορικό ισοδύναμο.
Είναι ώρα δουλειάς. Ασφαλώς τα προβλήματα είναι πολλά και σύνθετα. Δεν είναι ώρα όμως για απαισιόδοξες σκέψεις αλλά για αισιόδοξες πράξεις.
Το μεγάλο Δ της Δημοκρατίας μας περικλείει τα μικρότερα Δ. Αυτά της Διαβούλευσης, της Δημιουργίας, της Διαφάνειας, της Δικαιοσύνης και του Δημόσιου συμφέροντος. Έτσι ορίζεται ο στόχος μας και τα μέσα για να τον πετύχουμε.
Η Ελλάδα του πολίτη, η Ελλάδα των αξιών, που είμαι βέβαιος πως όλοι οραματιζόμαστε, απαιτεί από τον καθένα να γίνει κήρυκας, συμμέτοχος και φορέας αρχών και πολιτικών που ανταποκρίνονται στα σύγχρονα εθνικά και κοινωνικά προτάγματα. Με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, το συμφέρον του πολίτη, οφείλουμε να είμαστε αποτελεσματικοί, παράγοντας προστιθέμενη αξία για την καθημερινότητα του και ταυτοχρόνως οφείλουμε να δημιουργήσουμε ένα κεφάλαιο κοινωνικής εμπιστοσύνης ως θεμέλιο συνεργασίας. Οι εργαζόμενοι αντιλαμβάνονται την αξία του εγχειρήματος για τη χώρα και για τη ζωή τους. Οι κοινωνικοί εταίροι, οι δυνάμεις της παραγωγής και της επιχειρηματικότητας οφείλουν να αναβαθμίσουν τον ανταγωνισμό τους και σε άμιλλα κοινωνικής ευθύνης. Οι πολιτικοί και τα κόμματα οφείλουμε να επανακατακτήσουμε το πρωτείο του ήθους, του ρόλου και του λόγου στη δημόσια σφαίρα. Η κυβέρνησή μας οφείλει να αποδείξει πως για μας η ψήφος των πολιτών δεν συνιστά δικαίωση σε σχέση με αυτά που προηγήθηκαν αλλά υποχρέωση για αυτά που πρέπει να ακολουθήσουν. Εργαζόμαστε για να τιμήσουμε αυτή τη δέσμευσή μας προς τον ελληνικό λαό. Είναι χρέος όχι απλώς πολιτικό, αλλά εθνικό."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου