ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΔΙΚΤΥΩΝ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΕΠΠΑ Στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» (Δημοσιογράφος: κα Βούλα Κεχαγιά)
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ
Κύριε υπουργέ σε μία περίοδο απαξίωσης του πολιτικού συστήματος ορισμένοι θεωρούν ότι η διαφαινόμενη σύσταση προανακριτικών επιτροπών στη Βουλή έχει ως στόχο να ικανοποιήσει το λαϊκό αίσθημα για τιμωρία όσων ζημίωσαν το δημόσιο. Υπάρχουν άλλοι δρόμοι για την αντιμετώπιση του φαινομένου της ατιμωρησίας;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ
Ο αγώνας για τη διαφάνεια δεν αποτελεί μόνο ηθικό αίτημα αλλά και μια κρίσιμη πτυχή της αναπτυξιακής διαδικασίας. Η εξάλειψη της διαφθοράς προϋποθέτει ένα ανώτερο επίπεδο αναφοράς της χώρας με αδέκαστους κρατικούς λειτουργούς, έντιμους πολιτικούς, αδιάφθορους δικαστές, ανεξάρτητους δημοσιογράφους, αλλά και πολίτες με αίσθηση κοινωνικής ευθύνης που δεν ενδίδουν σε πελατειακές εξαρτήσεις. Συστατικό στοιχείο αναβάθμισης του δημόσιου βίου είναι και η στοιχειοθέτηση και απόδοση ευθυνών. Το επιβάλλει το δημόσιο συμφέρον, το οποίο από την άλλη δεν επιτρέπει προκατασκευασμένες επιλογές που παραταξιοποιούν το εθνικό στοίχημα της ανόρθωσης και τελικώς την υπονομεύουν. Η κυβέρνηση είναι μακράν τέτοιας μικροπολιτικής. Ασφαλώς το εργαλείο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης ή της διεκπεραίωσης των οικονομικών συναλλαγών μόνο μέσω τραπεζών συμβάλλουν στην εξυγίανση της δημόσιας ζωής. Σε κάθε περίπτωση τα στοιχεία κατευθύνουν την πολιτική επιλογή αντί η πολιτική επιλογή να «παράγει» στοιχεία αυτοεπιβεβαίωσής της.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ
Τις τελευταίες ημέρες ένα γαϊτανάκι φημών για σκάνδαλα στα οποία εμπλέκονται κυβερνητικά στελέχη ή συγγενείς τους έχει κάνει τον γύρο της χώρας. Πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν αυτά τα φαινόμενα και κατά πόσο δημιουργούν κλίμα αποσταθεροποίησης στην κυβέρνηση;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ
Δυστυχώς ανεύθυνες δυνάμεις πριμοδοτούν τη σύγχυση και τη ρευστότητα χωρίς να αντιλαμβάνονται ίσως πως έτσι θυσιάζουν τη χώρα, αφού καθιστούν χωρίς αποτέλεσμα τις θυσίες στις οποίες κλήθηκαν οι πολίτες. Όταν οι πολίτες βομβαρδίζονται από μηνύματα χωρίς ταυτότητα, χωρίς ονομασία προέλευσης, δυσκολεύονται να διακρίνουν τη διαφορά ανάμεσα στην ελευθερία της έκφρασης και τον κανιβαλισμό, που τελικώς μετατρέπει τα αποθέματα δημοκρατίας της κοινωνίας μας σε κοιτάσματα λάσπης. Ασφαλώς τα δημόσια πρόσωπα και ιδίως οι πολιτικοί οφείλουν να πρωτοστατούν σε λειτουργίες διαφάνειας και ελέγχου δίνοντας υπεύθυνες και τεκμηριωμένες απαντήσεις και στην πλέον κακόπιστη κριτική. Είναι ώρα που καθένας καλείται να επιδείξει μέγιστη ευθύνη με σεβασμό σε αρχές και κανόνες, που επιτρέπουν να συνυπάρχουμε μέσα από τις διαφωνίες μας, ως ισότιμοι και ισόκυροι πολίτες. Όποιος δεν θέλει να είναι θύμα τότε οφείλει να αποστρέφεται κάθε ενδεχόμενο να γίνει θύτης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ
Πιστεύετε ότι ήρθε η ώρα για έναν κυβερνητικό ανασχηματισμό; Υπό το βάρος της σχετικής φημολογίας λέγεται ότι αρκετοί υπουργοί δεν μπορούν να αποδώσουν όσο θα έπρεπε...
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ
Πιστεύετε ότι ήρθε η ώρα για έναν κυβερνητικό ανασχηματισμό; Υπό το βάρος της σχετικής φημολογίας λέγεται ότι αρκετοί υπουργοί δεν μπορούν να αποδώσουν όσο θα έπρεπε...
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ
Καθένας δικαιούται να έχει άποψη για πρόσωπα και σχήματα. Ο ανασχηματισμός όμως δεν είναι θέμα συζήτησης. Είναι απόφαση και πράξη του Πρωθυπουργού και μόνο. Αυτός γνωρίζει τις ανάγκες του έργου του και πρέπει απερίσπαστος να αποφασίζει για τον τρόπο, το χρόνο και τα πρόσωπα της επιλογής του. Λόγοι συχνά ιδιοτελείς καλλιεργούν μια προσπάθεια χειραγώγησης αυτών των επιλογών πράγμα επιζήμιο για τους θεσμούς, αλλά και αποκαλυπτικό για τα κίνητρα των εμπνευστών μιας τέτοιας ατζέντας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ
Οι πολίτες φοβούνται το ενδεχόμενο λήψης πρόσθετων οικονομικών μέτρων. Η κυβέρνηση είναι σε θέση να διαβεβαιώσει ότι δεν θα υπάρξουν την στιγμή που παραδέχεται ότι ορισμένα υπουργεία πρέπει να ανεβάσουν στροφές;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ
Οι πολίτες, όλοι ανεξαιρέτως, οφείλουμε να εφαρμόσουμε τα μέτρα για να πετύχουμε το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Όσο λιγοστεύουν οι φοροφυγάδες, οι παραοικονομούντες, οι εξωνημένοι και οι διεφθαρμένοι πολίτες και δημόσιοι λειτουργοί, ο στόχος θα γίνεται ευκολότερος και η κρίση θα απομακρύνεται. Αυτή η πρόκληση μας αφορά όλους. Είναι λοιπόν ευθύνη του καθενός να συμβάλλει στην εξυγίανση και την ανασυγκρότηση γιατί έτσι περιφρουρεί και τα δικά του στενά συμφέροντα. Ασφαλώς και υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης του κυβερνητικού έργου. Καμιά κυβέρνηση όμως δεν έχει τύχη με πολίτες αδιάφορους, απογοητευμένους και παραιτημένους, πολίτες που θεωρούν πως κάποιοι άλλοι «θα βγάλουν το φίδι από την τρύπα».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ
Σε λίγους μήνες έρχονται οι εκλογές στην Αυτοδιοίκηση. Πιστεύετε ότι το ΠΑΣΟΚ θα πρέπει να επιστρατεύσει κορυφαία πρόσωπα-ακόμη και υπουργούς- για μεγάλους δήμους και περιφέρειες;
ΔΗΜΗΤΡΗΣΡΕΠΠΑΣ
Στις εκλογές αυτές ασφαλώς κρίνεται και το ΠΑΣΟΚ, ασφαλώς κρίνεται και ο νέος θεσμός, πάνω απ’ όλα όμως κρίνεται η καθημερινότητα των πολιτών και η επιβίωση της ελληνικής περιφέρειας. Τα πρόσωπα είναι κρίσιμος παράγοντας σε αυτές τις εκλογές. Και πρέπει να επιλεγούν έτσι ώστε να εκφράζουν όχι τους «πάνω» προς τα κάτω αλλά τους «κάτω» προς τα πάνω. Με αυτήν την έννοια θεωρώ πως οι επιλογές προσώπων πρέπει να διακρίνονται από ευρύχωρες προσεγγίσεις, που προσιδιάζουν στις ιδιαιτερότητες κάθε περιφέρειας.
Στις εκλογές αυτές ασφαλώς κρίνεται και το ΠΑΣΟΚ, ασφαλώς κρίνεται και ο νέος θεσμός, πάνω απ’ όλα όμως κρίνεται η καθημερινότητα των πολιτών και η επιβίωση της ελληνικής περιφέρειας. Τα πρόσωπα είναι κρίσιμος παράγοντας σε αυτές τις εκλογές. Και πρέπει να επιλεγούν έτσι ώστε να εκφράζουν όχι τους «πάνω» προς τα κάτω αλλά τους «κάτω» προς τα πάνω. Με αυτήν την έννοια θεωρώ πως οι επιλογές προσώπων πρέπει να διακρίνονται από ευρύχωρες προσεγγίσεις, που προσιδιάζουν στις ιδιαιτερότητες κάθε περιφέρειας.
Ερωτήσεις αναγνωστών
Αθανάσιος Τανταλίδης
Κύριε υπουργέ σάς είδα να συναντιέστε με τον επικεφαλής της εταιρίας Cosco. Πόσο επωφελής για το ελληνικό κράτος είναι η συνεργασία με τους Κινέζους και ποιες επενδύσεις θα γίνουν;
Απάντηση
Η πολυπόθητη ανάπτυξη και η περιφρούρηση της απασχόλησης θα προέλθουν μέσω επενδύσεων και σε μεγάλο βαθμό με την εισροή κεφαλαίων στη χώρα. Η Ελλάδα διαθέτει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα. Τη γεωπολιτική αξία της θέσης της και τη συμμετοχή της σε όλους τους σημαντικούς ευρωπαϊκούς θεσμούς, που σημαίνει σταθερότητα και εγγύηση. Έχουμε κάθε λόγο να αξιοποιούμε το πλεονέκτημά μας χωρίς να απεμπολούμε κυριαρχία και δικαιώματα που συγκροτούν ένα εθνικό και κοινωνικό κεκτημένο. Η Cosco λόγω της παρουσίας της στο λιμάνι του Πειραιά, θα ήταν λογικό να ενδιαφερθεί για το νέο εμπορευματικό κέντρο, που δημοπρατούμε στο Θριάσιο και θα είναι από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Αλλά αυτό το ενδιαφέρον μένει να φανεί στην πράξη.
Κώστας Ελευθεριάδης
Άκουσα ότι θα μπουν διόδια και στην Εγνατία οδό. Πότε θα αρχίσει η είσπραξή τους και ποιο είναι το κόστος τους; Δεν υπάρχει τρόπος η κυβέρνηση να αποφύγει την επιβολή διοδίων στην Εγνατία;
Απάντηση
Μια από τις εθνικές αντιφάσεις μας είναι ότι έχουν επιβληθεί διόδια και μάλιστα υψηλά σε αυτοκινητόδρομους που τώρα κατασκευάζονται, και από την άλλη η Εγνατία χρησιμοποιείται κάποια χρόνια χωρίς να καταβάλλονται διόδια. Και αν οι Έλληνες ως φορολογούμενοι έχουν συμβάλλει στην κατασκευή της, οι πάμπολλοι ξένοι μεταφορείς, Τούρκοι, Βούλγαροι και άλλοι που την χρησιμοποιούν και την καταπονούν με τα μεγάλα φορτηγά τους, απολαμβάνουν ένα σύγχρονο έργο χωρίς να συμβάλλουν στα έξοδα για τις ανάγκες συντήρησης και γενικότερης διαχείρισης της Εγνατίας. Για να παραμείνει ο άξονας αυτός στο σημερινό επίπεδο οδικής ασφάλειας υπολογίζεται πως απαιτείται ένα ποσό της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Επιπροσθέτως, η Εγνατία Α.Ε. πρέπει να καλύψει υποχρεώσεις λόγω δανείων που έχει λάβει και οι οποίες ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.
Τα διόδια θα λειτουργήσουν μέσα σε αυτόν το χρόνο και το ύψος τους αυξανόμενο σταδιακά θα φθάσει τα ¾ του ύψους των διοδίων στα έργα των παραχωρήσεων.
Τα διόδια θα λειτουργήσουν μέσα σε αυτόν το χρόνο και το ύψος τους αυξανόμενο σταδιακά θα φθάσει τα ¾ του ύψους των διοδίων στα έργα των παραχωρήσεων.
Αννίτα Μάρα
Τί θα κάνετε για την εξυγίανση του ΟΣΕ. Εμείς οι πολίτες περιμένουμε καλύτερες υπηρεσίες από τους σιδηροδρόμους.
Απάντηση
Η κατάσταση στον ΟΣΕ δεν πάει άλλο. Έχουν ευθύνη και τα πολιτικά κόμματα και οι διοικήσεις και οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ, που είναι η πιο χρεωμένη ΔΕΚΟ της Ευρώπης. Προωθούμε ένα ριζοσπαστικό πρόγραμμα αλλαγών στη δομή των εταιρειών, τα δρομολόγια, τις εμπορευματικές μεταφορές, την ακίνητη περιουσία και το εργασιακό περιβάλλον με ταυτόχρονη επιδίωξη διαμόρφωσης στρατηγικής συμμαχίας και προσέλκυσης ιδιωτικών επενδύσεων. Θα ήταν λάθος ο ελληνικός σιδηρόδρομος να οδηγηθεί σε κλείσιμο. Ο ίδιος όμως πρέπει να αποδείξει ότι μπορεί να το αποφύγει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου