tEFa7rqPp-c7UtSlqZ3pgypkFZI kalimera-arkadia.gr: Πρόταση – παρέμβαση: Το ποδήλατο, λύση για τις μετακινήσεις στην Τρίπολη

Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2010

Πρόταση – παρέμβαση: Το ποδήλατο, λύση για τις μετακινήσεις στην Τρίπολη


του  Πέτρου Καλτεζιώτη, Ηλεκτρολόγου Μηχανικού ΕΜΠ

Εάν κάποιος παρατηρήσει τον  τρόπο που έχει οικοδομηθεί η Τρίπολη, δηλαδή τον πυκνό οικιστικό ιστό της, μπορεί εύκολα να φτάσει στο συμπέρασμα ότι η χρήση του ποδηλάτου και η πεζοπορία είναι ιδανικοί τρόποι μετακίνησης για τους κατοίκους της.
Απαιτείται συστηματική προσπάθεια ώστε να συνειδητοποιήσουν οι συμπολίτες μας ότι η αλόγιστη χρήση αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στην λειτουργία της πόλης όπως θόρυβος, ρύποι, ατυχήματα, κυκλοφοριακό και πρόβλημα στάθμευσης.
Μετά το περπάτημα, το ποδήλατο αποτελεί τον πιο αθώο τρόπο μετακίνησης. Είναι αθόρυβο, δεν ρυπαίνει, δεν καταναλώνει χώρο και καύσιμα, είναι το λιγότερο επικίνδυνο όχημα απέναντι στον πεζό.
Δεν θα φέρω σαν παράδειγμα την Κίνα με τα 300 εκατομμύρια ποδήλατα, ούτε την μεγάλη αποδοχή που βρίσκει στην Ευρώπη (Ολλανδία, Γαλλία, Δανία, Γερμανία) η  χρήση του ποδηλάτου. Θα αναφέρω το παράδειγμα μιας ελληνικής πόλης, της Καρδίτσας, που έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με την Τρίπολη. Στην πόλη της Καρδίτσας οι πρωτοβουλίες της δημοτικής αρχής υπέρ του ποδηλάτου είχαν εντυπωσιακά  αποτελέσματα: Το 70% των κατοίκων χρησιμοποιεί το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους. Η φυσιογνωμία της πόλης έχει πλέον ταυτιστεί με το ποδήλατο.
Γιατί να μην ακολουθήσει και η Τρίπολη τον ίδιο δρόμο; Τι ενέργειες πρέπει  να γίνουν;
Το σημαντικότερο είναι η νέα διοίκηση του  Δήμου Τρίπολης που θα προκύψει μετά τις εκλογές της 7ης Νοεμβρίου να πιστέψει και να τολμήσει να εφαρμόσει πολιτικές στήριξης της χρήσης του ποδηλάτου.
Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να πείσουμε τους κατοίκους να χρησιμοποιούν συστηματικά το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους. Σίγουρα προκύπτουν πολλά και σοβαρά θέματα που έχουν να κάνουν με χωροταξία των ποδηλατοδρόμων  και την ασφάλεια τους. Θα πρέπει η κατάσταση της επιφάνειας των ποδηλατοδρόμων να είναι σε καλή κατάσταση, να υπάρχουν διαγραμμισμένες διαβάσεις, να αστυνομεύεται αυστηρά η ταχύτητα των αυτοκινήτων και των μηχανών, να τιμωρείται αυστηρά  η παράνομη στάθμευση πάνω στα πεζοδρόμια, τους ποδηλατοδρόμους και τους κοινοχρήστους χώρους και πολλά άλλα θέματα.
Τα προβλήματα για τον πεζό και για τον ποδηλάτη είναι περίπου κοινά. Μια λωρίδα ποδηλάτου δίπλα στον πεζοδρόμιο, στην ίδια στάθμη με αυτό εξασφαλίζει στον ποδηλάτη απολύτως τις ίδιες συνθήκες με αυτές που προσφέρει και το πεζοδρόμιο στον πεζό.
Η πρόταση μου αφορά την δημιουργία ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων στην Τρίπολη που να συνδέει σχολεία, φροντιστήρια, αθλητικούς χώρους, πλατείες,  πολυσύχναστους χώρους και άλλα επισκέψιμα μέρη. Οι ποδηλατόδρομοι θα προκύψουν από την διαπλάτυνση υπαρχόντων πεζοδρομίων από την μια πλευρά του δρόμου, όπου πεζοί και ποδηλάτες θα συνυπάρχουν. Η επιλογή των δρόμων που θα φιλοξενήσουν τους ποδηλατοδρόμους και άλλες τεχνικές λεπτομέρειες θα γίνει μέσα από σχετική μελέτη της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου.   
Νομίζω ότι η κοινή γνώμη είναι περισσότερο έτοιμη από ότι ποτέ για να αποδεχτεί την κατασκευή ποδηλατοδρόμων. Οι τελευταίες επιτυχημένες κινητοποιήσεις των εκατοντάδων ποδηλατών είναι η καλύτερη απόδειξη.
Άλλωστε δεν μπορούν να σβήσουν οι αναμνήσεις των παιδικών μας χρόνων, όπου κάθε καλοκαίρι με ορθοπεταλιές «οργώναμε» την πλατεία Άρεως, με  ποδήλατα που νοικιάζαμε από τον Γεώργο Γαλάνη, τον Ζέφυρο Μέλιο, τον Μπάμπη Κολινιάτη και  τον Βασίλη Φαρφαρά και τον  Ηλία Πριόβολο.
Ο Πέτρος Καλτεζιώτης είναι υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Τρίπολης στον συνδυασμό του Γιάννη Σμυρνιώτη. Η πρόταση είναι αναρτημένη στο site του υποψηφίου www.kalteziotis.net
blogger hit counter