Από τη χθεσινή ευρεία σύσκεψη που έγινε στο Δημαρχείο, εκδόθηκε ένα ομόφωνο ψήφισμα για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με την αναστολής της οικοδομικής δραστηριότητας στην περιοχή του Μαινάλου. Το ψήφισμα αυτό αναφέρει..."Είναι εδώ και δεκαετίες τεκμηριωμένο στη συνείδηση όλων των Αρκάδων ότι το Μαίναλο αποτελεί για όλους εμάς σημαντικό κομμάτι από την Ιστορία μας, την παράδοση μας, τον Πολιτισμό μας, την άθληση μας, την υγεία μας, τη ίδια τη ζωή μας.
Η Αρκαδική κοινωνία στο πρόσφατο παρελθόν έχει δώσει ...
σημαντικά δείγματα γραφής για το ενδιαφέρον και την αγάπη που έχει για το όρος Μαίναλο.Ήταν και είναι σημαντικές οι προσπάθειες των Αρκάδων και των τοπικών συλλόγων τους για την προστασία του Μαινάλου από τις πυρκαγιές, τις παράνομες οικοπεδοποιήσεις, τη μόλυνση και τις χωματερές, την άναρχη και αυθαίρετη" δόμηση, τη λαθραία υλοτομία, το λαθραίο και εποχούμενο κυνήγι και όλα αυτά που απειλούν να ακυρώσουν την ενιαία φυσική, πολιτιστική και ιστορική φυσιογνωμία του βουνού.
Υπενθυμίζομε ότι το έτος 2000, με αφορμή τις πυρκαγιές του Μαινάλου, πάνω από 40 φορείς και σύλλογοι της Αρκαδίας συνυπέγραψαν ψήφισμα - πρόταση του ΤΕΕ Πελοποννήσου για την προστασία και βιώσιμη ανάπτυξη του ορεινού συγκροτήματος του Μαινάλου, ζητώντας την έκδοση Π.Δ. που να ρυθμίζει όρους ήπιας διαχείρισης και οικιστικής ανάπτυξης του βουνού.
Πληροφορηθήκαμε πρόσφατα την έκδοση Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 21/22-2-2011) από το Υ.Π.Ε.Κ.Α. με την οποία αποφασίζεται η αναστολή χορήγησης οικοδομικών αδειών και εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών στην περιοχή του όρους Μαινάλου Ν. Αρκαδίας.
Χαιρετίζομε με ικανοποίηση το ενδιαφέρον που έδειξε το Υ.Π.Ε.Κ.Α. για το Μαίναλο.
Έχομε όμως να παρατηρήσουμε τα παρακάτω:
1) σύμφωνα με το Ν.2242/94 άρθρο 6 §3, ο οποίος αναφέρεται και στο ανωτέρω ΦΕΚ: α) πριν την αναστολή των «οικοδομικών αδειών προηγούνται χωροταξική μελέτη καθώς και μελέτη Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου, κάτι που δεν έχει γίνει στη δική μας περίπτωση, β) δεν είναι απαραίτητη και υποχρεωτική η αναστολή σε όλη την περιοχή της μελέτης , μπορεί να γίνει και σε τμήματα αυτής.
2) σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη οι μελέτες ΣΧΟΑΑΠ τόσο της Τρίπολης όσο και των τέως Καποδιστριακών Παραμαινάλιων Δήμων. Είναι σίγουρο ότι η χωροταξική μελέτη που προβλέπει ο Ν.2242/94 θα πρέπει να λάβει υπόψη της τα τελικά συμπεράσματα των ανωτέρω μελετών ΣΧΟΑΑΠ.
3) η Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη του Μαινάλου, που εκπονήθηκε το 2002, αναφέρει και τα παρακάτω (πάντα σύμφωνα με το πνεύμα του Ν. 1650/86):
- ισχύ του Π.Δ. (ΦΕΚ 270Δ/85) περί εκτός σχεδίου δόμησης σε ακτίνα 500 m από τα όρια των υπαρχόντων οικισμών
- πρόβλεψη επέκτασης των ορίων των οικισμών για δημιουργία «Τράπεζας Γης» προς αποζημίωση τυχόν θιγομένων ιδιοκτητών οικοπεδικών εκτάσεων στις εκτός σχεδίου περιοχές.
- θέτει την ισοϋψή των 1.000 m ως κάτω όριο για την απαγόρευση της δόμησης. Η ισοϋψής των 1.000 m ήταν και το όριο για την αναστολή των οικοδομικών αδειών στο ανωτέρω προαναφερθέν ψήφισμα των φορέων. Σημειώνεται δε. ότι το οροπέδιο της Τρίπολης, το οροπέδιο του Φαλάνθου καθώς και τα προ του Λεβιδίου οροπέδια είναι σε υψόμετρο 650-700 m .
- διασφάλιση της κοινωνικής αποδοχή για τη διαχείριση του ορεινού όγκου.
Εδώ θα πρέπει να σημειώσομε ότι η Ε.Π.Μ. εκπονήθηκε πριν 10 χρόνια και σίγουρα χρειάζεται επικαιροποίηση αλλά και αναθεώρηση σε ορισμένα σημεία.
Για παράδειγμα το Χιονοδρομικό Κέντρο (Οστρακίνα), ειδικά την τελευταία δεκαετία, έχει αποτελέσει πόλο έλξης τουριστικών, χιονοδρόμων και όχι μόνο αλλά και ένα δημοφιλές πεδίο άθλησης της Αρκαδικής Νεολαίας. Η λειτουργία του έχει επηρεάσει και επηρεάζει άμεσα την βιωσιμότητα των μικρών οικοτουριστικών καταλυμάτων της ευρύτερης περιοχής. Επομένως είναι απαραίτητη η αναβάθμιση του και η επέκταση του με όρους και κανόνες που θα θεσπίζει μια νέα Ε.Π.Μ. και το σχετικό Π.Δ. που θα ψηφισθεί.
4) το πρόσφατο ΦΕΚ 21/22-2-2011 ενώ περιλαμβάνει γειτονιές της Τρίπολης στην υπό αναστολή έκδοση οικοδομικών αδειών περιοχή, αφήνει έξω τις ιστορικές καμένες περιοχές στο Χρυσοβίτσι – Λυκόχια.
5) με βάση το ανωτέρω ΦΕΚ κινδυνεύουν να σταματήσουν τα έργα που γίνονται στο Πανεπιστήμιο Τρίπολης αλλά και στο 4ο Γυμνάσιο. Επιπλέον κινδυνεύουν μία σειρά επενδύσεων που έχουν ήδη ενταχθεί στον Αναπτυξιακό Νόμο.
Τέλος, θυμίζουμε ότι στην περιοχή Μερκοβούνι – Σκοπή, που υπάγονται πλέον στο Δήμο Τρίπολης, οικοδομούνται δεκάδες πρώτες και όχι παραθεριστικές κατοικίες.
6) επίσης το ανωτέρω ΦΕΚ, ενώ απαγορεύει ακόμη και την περίφραξη σε αγροτεμάχια – οικόπεδα που βρίσκονται σε απόσταση – αναπνοής από την Τρίπολη, επιτρέπει την κατασκευή έργων ΑΠΕ, επιτρέπει δηλαδή την κατασκευή ογκωδέστατων θεμελιώσεων για ανεμογεννήτριες, συμπεριλαμβανομένων των σχετικ΄ν έργων υποδομής, μέσα στα βουνά και τα ελατοδάση π.χ. στις ισοϋψείς των 1.500m.
Με βάση όλα τα παραπάνω βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα ότι το ΦΕΚ 21/22-2-2011 πρέπει άμεσα να αποσυρθεί.
Το Μαίναλο πρέπει να προστατευθεί οργανωμένα και συντεταγμένα σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και με βάση την πραγματική θέληση του Αρκαδικού Λαού, όπως αυτός εκφράζεται από τους φορείς και του συλλόγους του και όχι με βάση τις εξαγγελθείσες ευαισθησίες" κάποιων εταιρειών και δήθεν πολιτών της Αρκαδίας που είναι όλοι τους μόνιμοι κάτοικοι Αθηνών.
Εξάλλου, πέραν του δεδομένου ότι έπρεπε να προηγηθούν μία σειρά ενεργειών πριν φτάσομε στην αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών αλλά και οικοδομικών εργασιών, πέραν του ότι η κ. Υπουργός Π.Ε.Κ.Α. δεν χρειάζεται να εφαρμόσει την αναστολή στις γειτονιές του Δήμου Τρίπολης, αλλά μόνο στον πραγματικό ορεινό όγκο και τα ελατοδάση, διότι αυτά κινδυνεύουν, πρέπει να θυμίσομε ότι την σημερινή εποχή η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει σε τεράστιο βαθμό την οικοδομική δραστηριότητα στην Αρκαδία με αποτέλεσμα να μην υπάρχει σχεδόν καθόλου δόμηση στις ορεινές εκτός σχεδίου περιοχές.
Επειδή όμως όλοι στις μέρες μας μιλάμε για την πολυπόθητη ανάπτυξη, ας μην γίνει το Υ.Π.Ε.Κ.Α. εμπόδιο σε αυτές τις μικρές εστίες που έχουν απομείνει στην φτωχή Αρκαδία όπως είναι τα έργα κοινής ωφέλειας, τα ιδιωτικά έργα, οι επενδύσεις του αναπτυξιακού Νόμου και γενικά η κάθε είδους νόμιμη οικοδομική δραστηριότητα, η αναζωπύρωση των οποίων θα βοηθήσει στην αναπτυξιακή προοπτική της Αρκαδίας και της ευρύτερης Πελοποννήσου.
Τέλος τονίζομε ότι όλοι μαζί πρέπει και μπορούμε να φροντίσομε, όχι μόνο για την προστασία και βιώσιμη ανάπτυξη του ορεινού όγκου του Μαινάλου, αλλά και για την καλλιέργεια μιας οικολογικής συνείδησης, που έτσι και αλλιώς υπάρχει στους ελάχιστους εναπομείναντες μόνιμους κατοίκους του, έτσι ώστε να επιτευχθεί
συγχρόνως και η πραγματική κοινωνική αποδοχή του όποιου θεσμικού πλαισίου ακολουθηθεί."
συγχρόνως και η πραγματική κοινωνική αποδοχή του όποιου θεσμικού πλαισίου ακολουθηθεί."