Θανάσης Πετράκος πρότεινε να συζητηθεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο, θέμα το οποίο έχει σχέση με το κλείσιμο του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου.
Πιο συγκεκριμένα, ο Θ. Πετράκος αναφέρει: «Στο site www.amnizia.com, του μεγαλύτερου Ελληνικού φιλοσιδηροδρομικού διαδικτυακού forum, έχει αναρτηθεί καταγγελία, που αφορά τις στρεβλώσεις και την εξαπάτηση των τοπικών κοινωνιών από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ως προς την διαχείριση των 50 εκατ. € της ετήσιας κρατικής επιδότησης για τις άγονες γραμμές του σιδηροδρόμου. Καταγγέλλει ότι το κλείσιμο των περισσότερων περιφερειακών τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου γίνεται κατά παράβαση του Νόμου 3891/2010 και ζητά να διερευνηθούν ποινικές ευθύνες και του Υπουργείου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ γι’ αυτό.
Τονίζει μεταξύ των άλλων ότι:
1. Δεν αναλύεται κοστολογικά και για λόγους διαφάνειας, η διάθεση της ετήσιας επιχορήγησης των 50 εκατ. € που προβλέπει ο νόμος 3891/2010 ούτε η σχετική μεθοδολογία για την κατανομή των πόρων. Συνεπως υπαρχει θέμα περί ίσης μεταχείρισης πολιτών, αφού το σύνολο των δρομολογίων που αναστέλλονται αποτελούν περιφερειακές υπηρεσίες, τις οποίες αντιθέτως επιδοτούν όλοι οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι.
Τα χρήματα αυτά προορίζονταν για τις άγονες περιφερειακές γραμμές του δικτύου, αλλά παρ' ολ' αυτά, κατευθύνθηκαν στον Προαστιακό της Αθήνας και τον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, λόγω της ανικανότητας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μετατρέψει σε κερδοφόρο τη λειτουργία τους, μια δυνατότητα που είναι σαφώς εφικτή για τους εν λόγω εκσυγχρονισμένους άξονες, μέσω της ανάπτυξης εμπορευματικού έργου.
2. Δεν γίνεται αναφορά στα Επιχειρησιακά Σχέδια για τον κίνδυνο καταδίκης της χώρας και επιβολής υψηλών προστίμων για κατάργηση γραμμών οι οποίες πρόσφατα ανακαινίστηκαν και εκσυγχρονίστηκαν με πόρους της Ε.Ε. και δανεισμό του ΟΣΕ (συστατικό στοιχείο του συσσωρευμένου χρέους).
3. Αχρηστεύονται υποδομές για τις οποίες δαπανήθηκαν πολλά εκατομμύρια ευρώ από το υστέρημα του ελληνικού λαού προσφάτως για τον εκσυγχρονισμό τους. Ο νόμος προβλέπει μετά από ένα έτος αναστολής λειτουργίας, την εκποίηση ή προσάρτηση των εκτάσεων σε παρακείμενες ιδιοκτησίες!!
4. Η όλη διαδικασία δεν αποπνέει κανενός είδους διαφάνεια, αφού δεν έχουν γνωστοποιηθεί ούτε καν τα στοιχεία και οι ιδιότητες των μελετητών. Αμφισβητείται δε, η ύπαρξη ειδικού συγκοινωνιολόγου εκ του γεγονότος ότι ο σχεδιασμός δεν έχει συγκοινωνιακή λογική, ή γνώση θεμάτων ευρωπαϊκού δικαίου σιδηροδρόμων. Το τελευταίο προκύπτει από το γεγονός ότι οι Υπηρεσίες της Ε.Ε. δεν αποδέχτηκαν τη δια του νόμου σκανδαλώδη παραχώρηση του τροχαίου υλικού στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, γεγονός που είχε επισημανθεί στη Διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από στελέχη του Οργανισμού.
Τονίζει επιπλέον ότι:
α. Τα δρομολόγια Πελοποννήσου μπορούσαν να διατηρηθούν με επιχορήγηση της τάξεως των 4 εκατ. € δηλαδή ποσοστό 8% της συνολικής επιχορήγησης. Προς σύγκριση, μόνο τα ενδονομαρχιακά δρομολόγια του νομού Μεσσηνίας (από Καλαμάτα προς Μεσσήνη, Τ.Ε.Ι. και Μελιγαλά, Διαβολίτσι) απαιτούν για τη λειτουργία τους μόλις 670000€ ετησίως από το σύνολο των 50 εκατ. € (ποσοστό 1,3%), με δυνατότητα επιπλέον συμπίεσης του κόστους άνω των 150000€ αν χρειαστεί.
β. Συνολικά ένα ποσοστό εκτιμούμενο της τάξεως του 15% το μέγιστο, αρκούσε να διατεθεί για τη συνέχιση της λειτουργίας ολόκληρου του περιφερειακού σιδηροδρομικού δικτύου.
Κύριε Πρόεδρε, κύριε Περιφερειάρχη,
Επειδή τα στοιχεία και οι καταγγελίες αυτές είναι κατά τη γνώμη μου πάρα πολύ σοβαρές. Ιδιαίτερα θέλω να τονίσω το γεγονός ότι με το 8% της συνολικής επιχορήγησης θα μπορούσαν να διατηρηθούν όλα τα δρομολόγια της Πελοποννήσου, καθώς και με το 15% της επιχορήγησης όλα τα δρομολόγια του περιφερειακού δικτύου. Συνεπώς το κλείσιμο του δικτύου έγινε ακόμα και κατά παράβαση του ίδιου του νόμου της κυβέρνησης 3891/2010. Άρα είναι ρεαλιστικό να διεκδικήσουμε την επαναλειτουργία του δικτύου και να διερευνήσουμε όλα αυτά τα στοιχεία, τα οποία υπάρχουν στο site www.amnizia.com, από τα οποία προκύπτουν, εκτός των άλλων, ακόμη και ποινικές ευθύνες για τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Για όλους αυτούς τους λόγους προτείνω να υπάρξει ειδική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, στην οποία να προσκαλέσουμε να συμμετέχει η Διοίκηση του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Ομοσπονδία των Σιδηροδρομικών, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (Παράρτημα Πελοποννήσου), τα Εργατικά Κέντρα της Πελοποννήσου και οι Σύλλογοι Φίλων του Σιδηροδρόμου, με σκοπό να καταλήξουμε σε συγκεκριμένες αποφάσεις για το πώς θα διεκδικήσουμε την επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου.»