Για να δείτε το πόρισμα της επιτροπής ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Για να δείτε την πρόταση της επιτροπής ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Για να δείτε το καθεστώς της μεταβατικής περιόδου ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Η επιτροπή που συστήθηκε απ' το υπουργείο Οικονομικών, για την κατάρτιση της τελικής πρότασης για την αναδιοργάνωση – κλείσιμο των ΔΟY, ολοκλήρωσε το έργο της και κατάθεσε το σχετικό πόρισμα, το οποίο δόθηκε στη δημοσιότητα και βρίσκεται στη διάθεση της στήλης «Καλημέρα Αρκαδία».
Να σημειωθεί ότι μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας κλεισίματος των ΔΟY προβλέπεται μεταβατικό στάδιο μερικών μηνών, δηλαδή μέχρι το 2012.
«ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ ΔΟΜΗ ΟΙ ΔΟΥ ΘΑ ΥΠΟΔΕΧΟΝΤΑΙ ΠΟΛΥ ΛΙΓΟΤΕΡΟΥΣ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥΣ»
Στο πόρισμα αναφέρεται: «Άμεσα συνυφασμένη με την αριθμητική και δομική αναδιοργάνωση είναι και η αναδιοργάνωση των διενεργούμενων διαδικασιών. Με τη νέα δομή οι ΔΟΥ θα υποδέχονται πολύ λιγότερους φορολογούμενους, καθώς πολλές διαδικασίες ηλεκτρονικοποιουνται, ενώ κάποιες άλλες μεταφέρονται στα ΚΕΠ. Προοπτικά και με την ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης και μηχανοργάνωσης στόχος είναι οι ΔΟΥ να μην έχουν καθόλου συναλλαγές με πολίτες.
Οι εξελίξεις αυτές θα έχουν ως κύρια ωφέλεια τη διευκόλυνση των πολιτών στη διεκπεραίωση των υποθέσεων τους, καθώς η αυτοπρόσωπη παρουσία τους στον χώρο της υπηρεσίας δεν θα είναι απαραίτητη.
Πέραν των παραπάνω διαδικασιών που μπορούν να απομακρυνθούν εντελώς από τις ΔΟΥ, συντρέχουν και τα ακόλουθα:
α) μέσω του site της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων πληροφορούνται οι πολίτες για το αν έχει εκκαθαριστεί η δήλωση τους και για διάφορες προθεσμίες διαδικασιών του Υπουργείου,
β) η σταδιακή μείωση εργασιών του Μητρώου, λόγω ανάληψης της διαδικασίας έναρξης επιχείρησης από την υπηρεσία μιας στάσης του ΓΕΜΥ και η μείωση πληρωμών λόγω της λειτουργίας και ανάπτυξης της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών,
γ) όλες οι διαδικασίες που εκτελούνται σήμερα από τις ΔΟΥ και αφορούν υποβολή δηλώσεων, έκδοση βεβαιώσεων και πιστοποιητικών, θα απομακρυνθούν σύντομα από αυτές, αφού θα παρέχονται μέσω διαδικτυακων εφαρμογών όπως αυτά απορρέουν από τις διατάξεις του Ν. 3943/2011, αλλά και του υπό ψήφιση νομοσχεδίου για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, σε συνδυασμό με τη διάθεση ηλεκτρονικών παραβόλων και την πληρωμή όλων των βεβαιωμένων οφειλών προς το Δημόσιο μέσω τραπεζών,
δ) στη λογική της ελάφρυνσης των υποχρεώσεων των πολιτών θα πρέπει να εφαρμοστεί και από τις ΔΟΥ η αυτεπάγγελτη αναζήτηση πιστοποιητικών, όπου αυτό προβλέπεται και μέχρι σήμερα δεν εφαρμόζεται υποχρεωτικά από αυτές,
ε) θα μπορούσε να επιτευχθεί σημαντική μείωση της «βιομηχανίας πιστοποιητικών» που εκδίδουν οι ΔΟΥ με την ελεγχόμενη πρόσβαση των φορέων που ζητούν τα δικαιολογητικά (Συμβολαιογράφοι, Τράπεζες, Ταμεία κλπ) σε βάσεις δεδομένων, που υπάρχουν τα σχετικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα η ηλεκτρονική φορολογική ενημερότητα,
στ) το κλείσιμο των Τμημάτων ή Γραφείων των ΔΟΥ που λειτουργούν στις Δ/νσεις Συγκοινωνιών πολλών Νομαρχιών, με την ανάπτυξη της ηλεκτρονικής πληρωμής και του ηλεκτρονικού παραβόλου.
Παράλληλα, με την αναδιοργάνωση των ΔΟΥ και των διαδικασιών διευρύνονται οι επιλογές στο θέμα της στέγασης των νέων συνενωμένων ΔΟΥ σε σύγχρονα λειτουργικά κτίρια, καθώς δεν θα είναι πλέον απαραίτητο να βρίσκονται στο κέντρο των πόλεων, αφού οι εργασίες που θα επιτελούνται θα είναι εσωτερικές (έλεγχος, διασταυρώσεις κλπ).»
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Σύμφωνα με το πόρισμα, «στη νέα δομή των ΔΟΥ, όπως αναπτύχθηκε παραπάνω, δημιουργείται για όλους τους υπαλλήλους ποιοτική και αποδοτική εργασία, αφού το κύριο έργο τους θα είναι πρωτίστως ελεγκτικό, αναγκαστικής είσπραξης εσόδων, αλλά και επεξεργασίας δηλώσεων και διασταυρώσεων. Με τη νέα δομή απελευθερώνεται σημαντικός αριθμός προσωπικού, που από τις σημερινές διαδικαστικές εργασίες (έκδοση πιστοποιητικών, παραλαβή δηλώσεων) θα προωθηθεί προς τα ενισχυμένα τμήματα ελέγχου και αναγκαστικής είσπραξης εσόδων. Υπολογίζεται ότι στην τελική φάση θα διατεθούν άνω των 2.000 υπαλλήλων, πλέον των σημερινών, που θα ενισχύσουν το συγκεκριμένο τομέα των ΔΟΥ.
Με δεδομένο το γεγονός ότι τα τμήματα ελέγχου θα ενισχυθούν με σημαντικό αριθμό υπαλλήλων, αλλά και τη δημιουργία της ΔΟΥ στην οποία θα περιλαμβάνονται οι χίλιες μεγαλύτερες επιχειρήσεις της χώρας (με όλα τα στάδια παρακολούθησης τους, δηλώσεις, έλεγχος κλπ), αλλά και λαμβανομένου υπόψη ότι όλοι οι υπάλληλοι των ΔΟΥ πρέπει να θεωρούνται εν δυνάμει ελεγκτές, προτείνεται τα επίπεδα του φορολογικού ελέγχου να διαμορφωθούν σε:
α) Έλεγχο σε επίπεδο ΔΟΥ
β) Έλεγχο σε επίπεδο ΔΕΚ προς το παρόν και μέχρι την πλήρη ανάπτυξη της
αναβαθμισμένης ΔΟΥ
γ) Έλεγχο για τις χίλιες μεγαλύτερες επιχειρήσεις της χώρας από το Τμήμα Ελέγχου της
ΔΟΥ των χιλίων μεγαλύτερων φορολογουμένων της χώρας. Δεν πρέπει δηλαδή να
υφίσταται το ενδιάμεσο στάδιο ελέγχου σε επίπεδο ΠΕΚ (Περιφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο).
Διαφορετικά οι ΔΟΥ θα απογυμνωθούν από τα θέματα ελέγχου, όπως έχει συμβεί με τις
σημερινές ΔΟΥ Α' τάξης και δεν θα παράγονται νέοι ελεγκτές.
Η κ. Σταυράκη ως εκπρόσωπος της ΠΟΕ - ΔΟΥ προτείνει τη διατήρηση των σημερινών τριών επιπέδων ελέγχου με βάση το ύψος των ακαθάριστων εσόδων.
Στο τελικό στάδιο της ανάπτυξης των ΔΟΥ, παρά τον αριθμητικό περιορισμό τους, κανένας σημερινός υπάλληλος δεν θα περισσεύει, αλλά όλοι θα απασχολούνται σε αναβαθμισμένη ποιοτικά και αποδοτικά για το Δημόσιο εργασία.
Όλοι οι υπάλληλοι των σημερινών ΔΟΥ που συγχωνεύονται ή απορροφώνται, μεταφέρονται στη ΔΟΥ της έδρας του νομού ή όσον αφορά τους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης στις ΔΟΥ που παραμένουν ή δημιουργούνται, καθώς και στα Ελεγκτικά Κέντρα, σε οργανικές θέσεις αυτών που θα δημιουργηθούν.»
ΟΙ ΠΡΟΣΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΚΑΔΙΑ
Η πρόταση προβλέπει ότι θα καταργηθούν όλες οι εφορείες στην Αρκαδία και θα παραμείνει σε λειτουργία μόνο η ΔΟΥ Τρίπολης. Πριν να συμβεί αυτό, θα υπάρξει μία μεταβατική περίοδος, κατά την οποία θα συνενωθούν οι ΔΟΥ Τρίπολης, Τροπαίων και Λεωνιδίου και θα λειτουργούν με έδρα την Τρίπολη και επίσης, σε αυτή τη μεταβατική περίοδο, θα λειτουργούν εφορίες στο Παράλιο Άστρος, στη Δημητσάνα και στη Μεγαλόπολη!
Με απλά λόγια, σε πρώτη φάση καταργούνται οι εφορίες σε Λεωνίδιο και Τρόπαια, οι οποίες «απορροφούνται» από τη ΔΟΥ Τρίπολης. Σε δεύτερη φάση, καταργούνται και οι εφορίες σε Μεγαλόπολη, Παράλιο Άστρος και Δημητσάνα, με αποτέλεσμα να παραμείνει μόνο μία ΔΥΟ για όλο το νομό Αρκαδίας, με έδρα την Τρίπολη!