Για την υπόθεση της απογραφής του Δήμου Τρίπολης και τον έλεγχο των στοιχείων της από ορκωτούς ελεγκτές της Δημόσιας Διοίκησης, έχουν ήδη γραφτεί και ειπωθεί πάρα πολλά. Το θέμα έχει απασχολήσει κατ’ επανάληψη και το Δημοτικό Συμβούλιο και έχει αποτελέσει την αφορμή για να δημιουργηθεί μεγάλη ένταση στα δημοτικά πράγματα της πόλης.
Η ουσία είναι ότι ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών Σάββας Σαββάκης έχει ζητήσει –καιρό πριν- από τον Υπουργό Εσωτερικών να γίνει αυτός ο έλεγχος. Με καθυστέρηση, ο ΥΠΕΣ παρέπεμψε το θέμα στον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος παραδέχτηκε ότι οι καταγγελίες Σαββάκη είναι σοβαρές, αλλά επειδή στηρίζονται σε φήμες, οφείλει να προσκομίσει συγκεκριμένα στοιχεία.
Αυτό έκανε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών. Έστειλε ένα νέο έγγραφο προς τον Αποστολόπουλο που περιλαμβάνει μία σειρά από στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία προκύπτει επαρκής αιτιολόγηση για να γίνει έλεγχος από τη Δημόσια Διοίκηση…
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΣΑΒΒΑΚΗ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΝΟΜΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ
ΔΗΜΟΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ Τρίπολη 14-06-2011
ΔΝΣΗ: ΟΙΚ. ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Αρ. πρωτ.: 27695
Γραφείο Αντιδημάρχου
Τηλ.: 2710-225337
ΠΡΟΣ:
Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης
Διοίκησης Πελ/σου, Δυτικής Ελλάδας &
Ιουνίου
Κο. Αναστάσιο Αποστολόπουλο Πάτρα
Θέμα: Αποστολή στοιχείων
Κύριε Γενικέ,
Σε συνέχεια του με αριθ. πρωτ. 47879/4510/6-6-11 εγγράφου σας δια του οποίου μου ζητάτε την αποστολή συγκεκριμένων στοιχείων που να θεμελιώνουν τις καταγγελίες μου σας γνωρίζω τα εξής:
Κατ' αρχήν να λάβετε υπόψη σας πως δεν έχω ανακριτικές ιδιότητες ώστε να υποχρέωνα τους καταγγέλλοντες να κατέθεταν ενόρκως για έργα που πληρώθηκαν ενώ δεν εκτελέστηκαν.
Αναφέρθηκα σε «φήμες» που στην ουσία δεν είναι κι' αυτό γιατί δεν είχα και δεν έχω το δικαίωμα, την υποχρέωση της δημοσιοποίησης των στοιχείων τους. Με το έγγραφο μου στον κ. Υπουργό που έχετε στα χέρια σας, δεν περιορίστηκα αποκλειστικά σε έργα «μαϊμού» αλλά αναφέρθηκα και σε άλλα σοβαρά ζητήματα που προέκυψαν κατά το στάδιο της απογραφής ενάρξεως τα οποία έχρηζαν περαιτέρω διερεύνησης από ελεγκτές δημόσιας διοίκησης την έλευση των οποίων ζήτησα, ώστε να αποδίδονταν οι όποιες ευθύνες αναλογούσαν σε πρώην αιρετούς. Όλες οι αναφορές μου προς τον κ. Υπουργό στηρίζονται στα συνημμένα έγγραφα και στα οποία σας παραπέμπω προκειμένου να αντλήσετε τα στοιχεία εκείνα που επιβεβαιώνουν τις «φήμες».
Α. Πρακτικά συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου τικ 2ας Μαΐου 2011 Στην τοποθέτηση μου πρότεινα να προσφεύγαμε στους ελεγκτές δημόσιας διοίκησης α) για να καταλογίσουν ευθύνες για τα χρέη προς τον Δήμο που παραγράφονται και β) για να ελέγξουν αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων, δημαρχιακών επιτροπών, δημάρχων, πρωτόκολλα παραλαβής έργων, επειδή η επιτροπή απογραφής και οι ορκωτοί ελεγκτές δεν ερεύνησαν την εκτέλεση ή όχι έργων.
Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας κ. Παυλής, στην τοποθέτηση του συμφωνώντας με την πρόταση μου μεταξύ άλλων είπε: « για να δούμε εάν υπάρχει έργο που έχει εκτελεστεί και δεν έχει γίνει, δεν το ξέρω...»
Στην τοποθέτηση του κ. Γεωργακόπουλος συμφωνώντας στην πρόταση μου μεταξύ
άλλων είπε: « .. για μελέτες μαϊμού, είτε για μελέτες που δεν έγιναν, είτε για έργα που
πληρώθηκαν και δεν έγιναν και το ξέρετε πάρα πολύ καλά πολλοί από εσάς».
Β. Απολογισμοί του 2010 των 8 πρώην Καποδιστριακών Δήμων
Τόσο από τους απολογισμούς του 2010. όσο και από τους απολογισμούς των
προηγούμενων ετών που βρίσκονται στα αρχεία της πρώην Περιφέρειας
Πελοποννήσου, αποδεικνύεται η «βιομηχανία» έργων με απ' ευθείας αναθέσεις.
Λόγω του όγκου που καταλαμβάνουν οι απολογισμοί του 2010 και οι οποίοι μέχρι
τώρα δεν έχουν εγκριθεί δεν τους αποστέλλουμε. Μπορείτε όμως να σχηματίσετε
άποψη από τους κατατεθέντες προς έγκριση απολογισμούς των προηγούμενων ετών.
Γ. Έκθεση ειδικού ελέγγου επί της απογραφής έναρξης
Από την έκθεση του ειδικού ελέγχου, σας δίδεται η δυνατότητα να αντλήσετε σωρεία
στοιχείων που επιβεβαιώνουν κατά την άποψη μου φαινόμενα κακοδιοίκησης η
διαπίστωση των οποίων πρέπει να αποτελέσει το αντικείμενο ελέγχου από το σώμα
ελεγκτών δημόσιας διοίκησης.
Και για να σας βοηθήσουμε σας παραπέμπουμε στα ευρήματα και στις παρατηρήσεις
του ελέγχου:
3.1 ΕΡΓΑ
Στη σελίδα 12 εντοπίζονται περιοχές υψηλού κινδύνου για τις οποίες ο έλεγχος (σελίδα 31) δεν είναι αρμόδιος να επιλύσει και να προσδιορίσει τυχόν διαφορές. Στη σελίδα 40 σημειώνεται ότι: « δεν διενεργήσαμε αναλυτικό έλεγχο για τα
έργα » και στη σελίδα 41 όπου διατυπώνεται πρόταση του ελέγχου για την
καλύτερη παρακολούθηση των έργων όπως ζωτικής σημασίας πληροφορίες
(διαδικασία ανάθεσης).
Στη σελίδα 72 σημειώνεται: « δεν υπεισήλθαμε σε ζητήματα που να σχετίζονται με τη
νομιμότητα της ανάθεσης αυτών των έργων ή το φυσικό αντικείμενο που αφορούν»
Συμπέρασμα
Από τις επισημάνσεις του ελέγχου, προκύπτει πως έργα με απ' ευθείας αναθέσεις δεν
ελέγχθηκαν αναλυτικά. Επομένως ο καθένας μπορεί να υποθέτει το κάθε τι.
3.2 ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Στις σελίδες 48 και 49 επισημαίνονται:
α) «υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις στην είσπραξη των απαιτήσεων από
βεβαιωτικούς καταλόγους»
β) « υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες στην έκδοση βεβαιωτικών καταλόγων..»
γ) « οι Δήμοι εμφανίζουν μεγάλα προβλήματα στην έγκαιρη βεβαίωση και είσπραξη
των εσόδων τους»
δ) «η μη έγκαιρη έκδοση βεβαιωτικών καταλόγων είναι ποινικά και διοικητικά
κολάσιμη και δημιουργεί ένα καθεστώς ανομίας»
Για του λόγου το αληθές σας παραπέμπω στους σχετικούς πίνακες στις σελίδες 47 και
48.
Στη σελίδα 45 σημειώνονται οι προβλέψεις για πιθανές απώλειες από την μη
είσπραξη τους λόγω επισφαλειών και σημαντικής καθυστέρησης της είσπραξης τους.
Να σημειωθεί πως ποσό κατά την εκτίμηση μου πάνω από 900.000 € έχει ήδη
παραγραφεί.
Συμπέρασμα
Οι διαπιστώσεις του ελέγχου δικαιώνουν την πρόταση μου περί προσφυγής στο σώμα
ελεγκτών δημόσιας διοίκησης για την αναζήτηση και απόδοση ευθυνών στο θέμα της
παραγραφής (πρακτικά της 2ας Μαΐου)
3.3 ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Στη σελίδα 63 σημειώνονται:
α) « τιμολογημένες από προμηθευτές υποχρεώσεις οι οποίες δεν ήταν νομότυπες....»
β) « τιμολόγια προμηθευτών που υπερέβησαν την πίστωση, χωρίς στοιχεία
παραλαβής έργων ή εργασίας....»
Στη σελίδα 72 σημειώνεται: « διαπιστώθηκε η ύπαρξη σημαντικών υποχρεώσεων οι
οποίες δεν έχουν λογισθεί επειδή δεν τεκμηριώνονται νόμιμα και επαρκώς.
Συμπέρασμα
Η διαπίστωση του ελέγχου επιβεβαιώνει στο σημείο αυτό την καταγγελία μου για την
ύπαρξη τιμολογίων προμηθευτών που δεν συνοδεύονταν με αποφάσεις δημοτικών
συμβουλίων, δημαρχιακών επιτροπών με πρωτόκολλα παραλαβής έργων κλπ.
3.4 ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΕΜΠΛΟΚΕΣ
Στη σελίδα 69 σημειώνεται: « με την ανυπαρξία κατά κανόνα ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος διαρκούς παρακολούθησης, ο έλεγχος δεν μπορεί να εκφράσει γνώμη αν η έκβαση των εκκρεμών δικών μπορεί να έχει συνέπειες για εκταμίευση ποσών από την πλευρά του Δήμου».
Η διαπίστωση αυτή σε συνδυασμό με την παραπάνω της σελίδας 72, απαιτεί τον έλεγχο τουλάχιστον εκείνων των δικαστικών υποθέσεων που κατέστησαν τελεσίδικες χωρίς ωστόσο να είχαν ασκηθεί εμπρόθεσμα ένδικα μέσα σε ανώτερο βαθμό. Κύριε Γενικέ,
Με την παράθεση των ευρημάτων του ελέγχου δια των οποίων διαπιστώνονται φαινόμενα κακοδιοίκησης και αναποτελεσματικότητας, θεωρώ πως οι καταγγελίες μου θεμελιώνονται επαρκώς. Δεν απομένει παρά να αποδειχθούν από το σώμα ελεγκτών δημόσιας διοίκησης.
Επί πλέον να σας ενημερώσουμε πως το Δημοτικό μας Συμβούλιο και με αφορμή το έγγραφο σας 47879/4510/6-6-2011 κατά τη συνεδρίαση της 6ης Ιουνίου αποφάσισε κατά πλειοψηφία να ελεγχθούν-κατόπιν φυσικά εντολής σας-όλες οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των πρώην δήμων οικονομικού περιεχομένου που δεν έχουν ελεγχθεί ως προς την νομιμότητα τους, με προτεραιότητα τις απευθείας αναθέσεις έργων χωρίς τεχνική μελέτη.
Για όλους τους λόγους που προαναφέρω, η εντολή ελέγχου είναι επιβεβλημένη, τόσο για λόγους διαφάνειας, όσο και το σπουδαιότερο για να παύσει η μείζων μειοψηφία και όχι μόνο να κατηγορεί τη νέα δημοτική αρχή για προσπάθεια συγκάλυψης.
Ο,ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ
ΣΑΒΒΑΚΗΣ ΣΑΒΒΑΣ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
1. Γραφείο Δημάρχου.