Με την ολοκλήρωση της
έρευνας του ΙΝ.ΕΜ.Υ (Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών) και της επεξεργασίας
των στοιχείων που συλλέχθηκαν από 84 Εμπορικούς Συλλόγους, όλης της χώρας,
επιβεβαιώθηκαν πλήρως οι πρώτες εκτιμήσεις της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού
Εμπορίου, για την πορεία των θερινών εκπτώσεων που είχαν δημοσιοποιηθεί στις 10
Αυγούστου 2011.
Ειδικά, για την Τρίπολη, τα
στοιχεία δείχνουν πτώση του τζίρου κατά 15 – 20%, την περίοδο των εκπτώσεων.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΣΕΕ
«Οι πωλήσεις των εμπορικών
επιχειρήσεων ήταν, κατά γενική ομολογία, μειωμένες σε σύγκριση με την ίδια
περίοδο του προηγούμενου χρόνου, ενώ όσοι δήλωσαν είτε αύξηση είτε ότι
κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα ανήκουν στις νησιωτικές περιοχές και επηρεάζονται
άμεσα από την αύξηση της επισκεψιμότητας των αλλοδαπών τουριστών. Επίσης,
χαρακτηριστικό είναι ότι στις νησιωτικές και τουριστικές περιοχές ήταν
αξιοσημείωτη η έλλειψη των Ελλήνων τουριστών και αντίστοιχα αισθητή η μείωση
στα ταμεία των καταστημάτων των θερινών προορισμών που προτιμούν οι ελληνικές
οικογένειες.
Τα συγκεντρωτικά
αποτελέσματα επιβεβαιώνονται και από το Δείκτη Κύκλου Εργασιών στο Λιανεμπόριο
για το μήνα Ιούνιο της ΕΛΣΤΑΤ. Η πτώση στο δείκτη για τις κατηγορίες των
επιχειρήσεων που πραγματοποιούν εκπτώσεις κυμαίνεται μεταξύ 10% και 15% ακόμα
και στην προ των εκπτώσεων περίοδο, κάτι που όχι μόνο δεν φαίνεται να
ανατράπηκε από τις εκπτώσεις αλλά μάλλον επιδεινώθηκε.
Σημαντική πτώση του τζίρου
κατέγραψαν όλοι οι κλάδοι του εμπορίου φέτος το καλοκαίρι σε σύγκριση με πέρυσι
και συγκεκριμένα:
έπιπλα, οικιακός εξοπλισμός
και ηλεκτρικά είδη -14%
καλλυντικά, φαρμακευτικά
-13%
ένδυση, υπόδηση -10%
βιβλία, χαρτικά είδη -10%
Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις
των εμπορικών επιχειρήσεων - μελών σας κατά την πρόσφατη περίοδο των θερινών
εκπτώσεων;
Καλύτερα από το 2010-4,29%
Χειρότερα από το
2010-88,57%
Στα ίδια επίπεδα-7,14%
Η μείωση του τζίρου στις
θερινές εκπτώσεις είναι η μεγαλύτερη της τελευταίας τριετίας, αφού ανέρχεται
στο -25%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή μείωση που δεν ξεπέρασε το
-15%, ενώ το 2009 ο αντίστοιχος μέσος όρος κατέγραψε μείωση -20%. Παρ' όλα
αυτά, είναι ενδεικτικό, όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα, ότι ένα μεγάλο
ποσοστό των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η πτώση της αγοραστικής δύναμης κυμάνθηκε
από - 30% έως - 45%.
Αν καταγράφεται μεταβολή
(αύξηση - μείωση) της εμπορικής κίνησης, σε τι ποσοστό την υπολογίζετε;
0 - 10% (+)-7,14%
0 - 10% (-)-5,71%
10 - 20% (-)-34,29%
20 - 30% (-)-24,29%
30 - 45% (-)-24,29%
45 - 60% (-)-4,29%
60% και άνω (-)-0,00%
Για μία ακόμα φορά
επιβεβαιώθηκε η άποψη της δυναμικής έναρξης των εκπτώσεων, αφού σχεδόν το
σύνολο των επιχειρήσεων του δείγματος δήλωσε ότι η καλύτερη περίοδος των
εκπτώσεων είναι ο πρώτος μήνας (15/7 έως 15/8).
Ποιες ήταν οι καλύτερες
περίοδοι των εκπτώσεων από άποψη αγοραστικής κίνησης;
15/7 έως 30/7-47,145
31/7 έως 15/8-47,14%
15/8 έως 31/8-4,29%
Καμμία-1,43%
Η χρήση των πιστωτικών
καρτών τη θερινή περίοδο περιορίστηκε στις περιπτώσεις άτοκων δόσεων ή σε
συνδυασμό με μετρητά, ενώ γενικά ήταν και πάλι μειωμένη, γεγονός που συνεχίζει
να οφείλεται στην υπερχρέωση των καρτών των καταναλωτών και φυσικά στα υψηλά
επιτόκια χρέωσης.
Οι καταναλωτές
χρησιμοποίησαν στις αγορές τους στη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων, κυρίως...
Πιστωτικές κάρτες-1,43%
Μετρητά-54,29%
Μετρητά και πιστωτικές
κάρτες-44,29%
Από τα στοιχεία της έρευνας
του ΙΝΕΜΥ/ΕΣΕΕ, με τη βοήθεια και τη συνεργασία 84 τοπικών φορέων, είναι
εμφανές ότι δεκάδες εκατομμύρια ευρώ έλειψαν και τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο
από τα ταμεία βασικών κλάδων του λιανεμπορίου, δημιουργώντας αλυσιδωτά
προβλήματα στο χονδρεμπόριο, τη μεταποίηση, το εισαγωγικό εμπόριο και
σημαντικές απώλειες στην απασχόληση, τη ρευστότητα, την απόδοση του ΦΠΑ, τις
φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις, αλλά και άλλες οικονομικές υποχρεώσεις.
Η ΕΣΕΕ πιστεύει ότι, όπως
και στο παρελθόν, οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις θα διατηρήσουν τις
καλοκαιρινές εκπτωτικές τιμές, το μεγαλύτερο διάστημα του Σεπτεμβρίου,
χρησιμοποιώντας τα δεκαήμερα προσφορών, όπως άλλωστε προβλέπεται από το σχετικό
νόμο 3377/05.»