Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Χάρη Καστανίδη, που έχει στη διάθεση του το Blog «Καλημέρα Αρκαδία», θέτει συγκεκριμένες προϋποθέσεις για τη λειτουργία των ιστοσελίδων των δήμων, θέμα το οποίο αφορά ΑΜΕΣΑ και τους πέντε Δήμους της Αρκαδίας.
Στην απόφαση προβλέπεται ότι σε κάθε ιστότοπο, πρέπει να υπάρχουν ...
κατάλληλες εφαρμογές λογισμικού, που επιτρέπουν ιδίως την επικοινωνία με τις υπηρεσίες του Δήμου, την υποβολή αναφορών, δηλώσεων και αιτήσεων από τα συναλλασσόμενα με το Δήμο φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τη συμμετοχή σε διαβουλεύσεις και διαγωνισμούς καθώς και την παροχή ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών που μειώνουν το διοικητικό βάρος των συναλλαγών και προάγουν την οικονομική ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα.Κάθε πληροφορία η οποία αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο και σχετίζεται με οποιαδήποτε κανονιστική πράξη (Νόμο, Προεδρικό Διάταγμα, Υπουργική Απόφαση, Απόφαση κ.λπ.) θα πρέπει να συνοδεύεται είτε με ανάρτηση των σχετικών κειμένων, είτε με συνδέσμους (links) προς αυτά. Ο Δήμος θα πρέπει άμεσα να επικαιροποιεί τόσο τα αναρτώμενα ενημερωτικά κείμενα, όσο και τα νομικά κείμενα τεκμηρίωσης, κάθε φορά που συντελούνται αλλαγές, ώστε αυτά να αποτελούν όχι μόνο αξιόπιστο εργαλείο ενημέρωσης του πολίτη αλλά και εσωτερικό εργαλείο υποστήριξης της λειτουργίας του Δήμου.
Ο σχεδιασμός των διαδικτυακών τόπων καθώς και των παρεχόμενων ηλεκτρονικών υπηρεσιών θα πρέπει να είναι φιλικός προς το χρήστη, να ενισχύει την ισότητα στην πρόσβαση της πληροφορίας και να τηρεί τις προδιαγραφές προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρίες του οργανισμού W3C.
ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΥ ΤΟΠΟΥ
Η δομή ενός τυπικού δημοτικού διαδικτυακού τόπου περιλαμβάνει τις κάτωθι διακριτές ενότητες:
α) Την ενότητα που περιλαμβάνει ιστοσελίδες ενημέρωσης – πληροφόρησης (ιστοσελίδες μονόδρομης επικοινωνίας − πρώτου επιπέδου), μέσω των οποίων ο επισκέπτης έχει πρόσβαση στα δημοσιευόμενα πληροφοριακά δεδομένα. Στην ενότητα αυτή διακρίνονται ευκρινώς οι ιστοσελίδες που περιέχουν πληροφορίες αρμοδιότητας του Δήμου, για την ακρίβεια και ορθότητα των οποίων αποκλειστικά υπεύθυνος είναι ο Δήμος, από τις ιστοσελίδες που περιέχουν πληροφορίες που προέρχονται από τρίτους φορείς και οι οποίες δημοσιεύονται i) με την άδεια του ιδιοκτήτη των πληροφοριών
και ii) με κάθε επιφύλαξη του Δήμου επί της ορθότητας, ακρίβειας και πληρότητας αυτών. Βασικές πληροφορίες που παρέχονται σε αυτή την ενότητα είναι:
• το λογότυπο και η πλήρης επίσημη επωνυμία του φορέα
• οργανόγραμμα των υπηρεσιών του φορέα
• σύντομη παρουσίαση του φορέα
• πληροφορίες για την ηγεσία/ διοίκηση του φορέα
• νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία του φορέα και την άσκηση των αρμοδιοτήτων του
• πληροφορίες για τις υπηρεσίες που παρέχει ο φορέας και τον τρόπο παροχής τους
• νέα και ανακοινώσεις
• όροι και τις προϋποθέσεις χρήσης του διαδικτυακού τόπου
• συχνές ερωτήσεις που υποβάλλονται σχετικά με τις υπηρεσίες του φορέα και τις απαντήσεις τους (FAQs)
• σύνδεσμοι (links) ανακατεύθυνσης σε δημόσιους διαδικτυακούς τόπους με σχετικό περιεχόμενο
β) Την ενότητα που περιλαμβάνει ιστοσελίδες αμφίδρομης επικοινωνίας (δευτέρου επιπέδου), μέσω των οποίων ο επισκέπτης μπορεί να αποστείλει πληροφορίες στον φορέα, όπως π.χ. να υποβάλει αίτηση εγγραφής σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες, να υποβάλει ερωτήσεις ή παράπονα, να συμμετάσχει σε δημόσιες διαβουλεύσεις, να δηλώσει στον φορέα στοιχεία σχετικά με την αστική και δημοτική του κατάσταση, να αναζητήσει πληροφορίες ή παρεχόμενες υπηρεσίες με τη βοήθεια μηχανισμών αναζήτησης ή κατάλληλα σχεδιασμένων φορμών επικοινωνίας κ.λπ. Για την ολοκλήρωση των υπηρεσιών αυτών, δηλαδή την παραλαβή του πιστοποιητικού, της βεβαίωσης, της παροχής κλπ. απαιτείται μετάβαση του ενδιαφερομένου στα γραφεία εξυπηρέτησης του φορέα.
Ειδικότερα, στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες διαβούλευσης και συμμετοχής συμπεριλαμβάνονται τα εξής:
• Δυνατότητα υποβολής πρότασης του πολίτη για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του Δήμου.
• Δυνατότητα ηλεκτρονικού σχολιασμού της ατζέντας της επόμενης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου και λοιπών αποφασιστικών οργάνων.
• Φόρμες επικοινωνίας και εσωτερικής δρομολόγησης μηνυμάτων.
• Υπηρεσία υλοποιημένη με φόρμα, στην οποία ο ενδιαφερόμενος πολίτης μπορεί να υποβάλει ένα αίτημα παροχής υπηρεσίας και να παραλάβει την απάντηση σε
εύλογο χρονικό διάστημα με επίσκεψή του στις Υπηρεσίες του Δήμου.
• Επιγραμμική (online) Υπηρεσία Υποβολής Παραπόνων, μέσω της οποίας ο πολίτης μπορεί να αναφέρει προβλήματα που αντιμετωπίζει, ή προβλήματα των οποίων η λύση θα συνδράμει στη βελτίωση της ποιότητας διαβίωσης για όλους π.χ. κακοτεχνίες δρόμων, ελλιπής φωτισμός, ανεπαρκής αποκομιδή απορριμμάτων, απομάκρυνση εγκαταλελειμμένων οχημάτων, παράνομη υπαίθρια διαφήμιση, οχλούσες παράνομες δραστηριότητες που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Δήμου κ.ά. Παράλληλα θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα στον πολίτη να μπορεί να ενημερώνεται για την εξέλιξη υλοποίησης του αιτήματός του καταχωρίζοντας κάποιον κωδικό αριθμό εγγραφής στην υπηρεσία και τον αριθμό του αιτήματός του.
γ) Την ενότητα που περιλαμβάνει ιστοσελίδες παροχής ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών (τρίτου επιπέδου), μέσω των οποίων παρέχεται η δυνατότητα πρόσβασης σε υπηρεσίες που παρέχονται και ολοκληρώνονται με ηλεκτρονικό τρόπο, χωρίς να απαιτείται η μετάβαση του ενδιαφερομένου στα γραφεία εξυπηρέτησης του φορέα, όπως παροχή πιστοποιητικών, βεβαιώσεων, διοικητικών εγγράφων, κοινωνικών παροχών, υποβολή υποχρεωτικών για το δημότη δηλώσεων και λήψη έγκυρης απόδειξης υποβολής κ.λπ.
δ) Την ενότητα για ανάρτηση και παρουσίαση γεωχωρικών πληροφοριών. Στο διαδικτυακό τόπο του Δήμου αναρτώνται γεωχωρικά δεδομένα που αναπτύσσονται και παρέχονται ελεύθερα στο πλαίσιο της δράσης «geodata.gov.gr», καθώς και οποιαδήποτε άλλα χωρικά δεδομένα έχει στη διάθεσή του ο Δήμος, σύμφωνα με τους ορισμούς του ν. 3882/2010. Η ανάρτηση επιθυμητής γεωγραφικής πληροφορίας που ήδη υπάρχει, π.χ. Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια κ.ά., είναι βασικό συστατικό του δικτυακού τόπου ενός Δήμου. Επίσης, μέσω της ίδιας πλατφόρμας (geodata.gov.gr) είναι δυνατή η διόρθωση και επικαιροποίηση γεωχωρικών δεδομένων που αφορούν κάθε Δήμο. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η ανάρτηση όλων των νόμων και λοιπών κανονιστικών κειμένων που σχετίζονται με τις συγκεκριμένες πληροφορίες (πχ αποφάσεις Δημοτικών Συμβουλίων για χωροθέτηση Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, αποφάσεις καθορισμού ρυμοτομικών ζωνών κ.λπ.). Ειδικότερα για την ανάρτηση γεωχωρικών πληροφοριών προτείνονται τα εξής:
• Ανάρτηση γεωχωρικών δεδομένων που διαθέτει ο Δήμος ευκρινώς στην κεντρική ιστοσελίδα για μεταφόρτωση (π.χ. θέσεις δημοτικών κτιρίων, γενικά πολεοδομικά σχέδια, σημεία ενδιαφέροντος κ.λπ.). Τα γεωχωρικά δεδομένα θα διατίθενται ελεύθερα προς κάθε πολίτη.
• Αποστολή των γεωχωρικών δεδομένων και μεταδεδομένων που ο Δήμος έχει προμηθευτεί μέσω έργου που χρηματοδοτήθηκε από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» στον Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδας και τη δράση geodata.gov.gr (info@geodata.
gov.gr). Η διάθεση των εν λόγω δεδομένων είναι υποχρεωτική, σύμφωνα με τους όρους χρηματοδότησης
των αντίστοιχων έργων.
• Ενσωμάτωση διαδικτυακών χαρτών του geodata.gov.gr σε ειδική θέση στο διαδικτυακό τόπο του Δήμου, για την παροχή πληροφοριών προς τους πολίτες σχετικά με τη θέση των δημοτικών κτιρίων.
• Έλεγχος και διόρθωση της θέσης των σημείων ενδιαφέροντος (π.χ. σχολεία, ΚΕΠ, δημοτικά κτίρια κ.λπ.) που περιλαμβάνονται στο geodata.gov.gr, και ανήκουν στη χωρική αρμοδιότητα του Δήμου, μέσω της προβλεπόμενης στην πλατφόρμα geodata.gov.gr. διαδικασίας λήψης εξουσιοδοτημένης πρόσβασης.
ε. Στην κεντρική ιστοσελίδα του Δήμου θα πρέπει να υπάρχει υπερσύνδεση προς τη σελίδα ειδικού σκοπού του Δήμου στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» (π.χ. για το Δήμο
Ορεστιάδας http://sites.diavgeia.gov.gr/dimosorestiadas), ή ενσωμάτωση ενός RSS feed (π.χ. http://sites.diavgeia.gov. gr/dimosorestiadas/rss). Επίσης θα πρέπει να υπάρχει σε
εμφανές σημείο της πρώτης σελίδας εικονίδιο (banner), που να εκτρέπει προς τον ως άνω αναφερόμενο ειδικό διαδικτυακό τόπο ανάρτησης αποφάσεων. Στη σελίδα «diavgeia.gov.gr/tools» του προγράμματος «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» αναφέρονται όλα τα χρήσιμα εργαλεία και ψηφιακές υπηρεσίες που μπορούν να αξιοποιηθούν για το σκοπό
αυτό.