Το θέμα μας αφορά άμεσα, διότι έχει σχέση με τον αυτοκινητόδρομο που συχνά – πυκνά χρησιμοποιούμε για τις μετακινήσεις μας, «Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας». Ενώ έχει άμεση σχέση και με τον δρόμο ....
που μας οδηγεί προς την Πάτρα (Κορίνθου – Πατρών).Ειδικά, αυτή την περίοδο γίνονται διαπραγματεύσεις που έχουν δύο βασικούς στόχους:
Πρώτον, να συνεχιστούν απρόσκοπτα τα έργα και η ροή χρηματοδότησης τους και
Δεύτερον, να υπάρξει μείωση της τιμής των διοδίων.
Δεν πρόκειται για πληροφορίες, ούτε για σενάρια. Ο αρμόδιος Υφυπουργός υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης δήλωσε χθες ότι στο τέλος Μαρτίου θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις, με τις 19 κατασκευάστριες κοινοπραξίες των πέντε μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και τις 26 τράπεζες που τις χρηματοδοτούν, προκειμένου να επιλυθούν τα προβλήματα που έχουν ανακύψει.
Πιο συγκεκριμένα, ο υφυπουργός υποδομών, είπε: «Είμαστε σε σκληρές διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες. Μέχρι το τέλος Μαρτίου θα έχουν ολοκληρωθεί. Ένα από τα θέματα που θέτουμε στη διαπραγμάτευση, είναι η μείωση των διοδίων για τα επόμενα 30 χρόνια. Πιστεύω θα το πετύχουμε. Το δημόσιο θα τηρήσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις" και εξέφρασε την πεποίθηση ότι "θα κάνουν το ίδιο οι παραχωρησιούχοι και οι τράπεζες». Επίσης, ανέφερε ότι στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης, προς επίλυση είναι και πολλά τεχνικά θέματα, καθώς και λάθη των συμβάσεων.
«ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΗΡΙΞΟΥΜΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΡΓΑ»
Πιο συγκεκριμένα, ο υφυπουργός υποδομών, είπε: «Είμαστε σε σκληρές διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες. Μέχρι το τέλος Μαρτίου θα έχουν ολοκληρωθεί. Ένα από τα θέματα που θέτουμε στη διαπραγμάτευση, είναι η μείωση των διοδίων για τα επόμενα 30 χρόνια. Πιστεύω θα το πετύχουμε. Το δημόσιο θα τηρήσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις" και εξέφρασε την πεποίθηση ότι "θα κάνουν το ίδιο οι παραχωρησιούχοι και οι τράπεζες». Επίσης, ανέφερε ότι στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης, προς επίλυση είναι και πολλά τεχνικά θέματα, καθώς και λάθη των συμβάσεων.
«ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΗΡΙΞΟΥΜΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΡΓΑ»
Στο ίδιο μήκος κυμαίνεται και μία συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Τα Νέα», ο Υπουργός υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας. Εκεί ερωτήθηκε: «Από τη μια έχουμε νέες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων κι από την άλλη απειλούνται με διακοπή έργα στις εθνικές οδούς. Πως συμβαδίζουν αυτά τα δύο;»
Η απάντησή του ήταν η εξής: «Οι αυξήσεις στην τιμή των διοδίων προβλέπονται με κάθε λεπτομέρεια στις συμβάσεις του 2007. Δεν αποφασίζονται τώρα. Η επιλογή των διοδίων είναι σωστή στην κατασκευή δρόμων γιατί υποκαθιστούν μέρος της άμεσης κρατικής δαπάνης. Οι πολίτες αντιδρούν θεωρώντας πως καλούνται να πληρώσουν για δρόμους που δεν είναι έτοιμοι. Σωστό είναι όμως να αντιληφθούν πως οι χρήστες των δρόμων οφείλουν να αναλάβουν ένα μέρος του κόστους και όχι όλοι οι πολίτες αδιακρίτως όπως θα γινόταν σε διαφορετική περίπτωση. Κατά τα άλλα από τη μη πληρωμή βλάπτεται και ο προϋπολογισμός που στη φάση κατασκευής εισπράττει τον αντίστοιχο Φ.Π.Α. Είναι αλήθεια πως πολλά πράγματα θα έπρεπε να είχαν σχεδιασθεί διαφορετικά. Κάποιες παραδοχές είναι λανθασμένες και κάποιες προβλέψεις ήταν βέβαιο πως δεν θα επαληθευτούν όπως αυτή για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων εντός δώδεκα μηνών. Το μέγιστο πρόβλημα όμως είναι αυτό που προέκυψε λόγω των οικονομικών συνθηκών και του ύψους των επιτοκίων. Οι δανείστριες τράπεζες θεωρούν ασύμφορη τη συμβατική σχέση τους με τους κατασκευαστές και επιδιώκουν αλλαγές. Από την πλευρά μας παίρνουμε πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και θα κάνουμε τα πάντα για να στηρίξουμε αυτά τα έργα.»
Είναι σαφές λοιπόν ότι πολύ σύντομα θα υπάρξουν σημαντικές εξελίξεις που θα ρυθμίσουν πολλά ζητήματα τα οποία αφορούν τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων. Με την ολοκλήρωση αυτών των διαπραγματεύσεων, θα ξέρουμε και αν θα μειωθούν τα διόδια στο δρόμο του «Μορέα» και κατά πόσο. Θα μάθουμε αν ετοιμάζεται κάποια νομοθετική ρύθμιση με κυρώσεις για πόσους δεν πληρώνουν διόδια και με ποιον τρόπο θα ξεπεραστούν εμπόδια για να γίνουν οι επόμενες απαλλοτριώσεις...
Πάντως, είναι δεδομένο ότι η μείωση της τιμής των διοδίων, που λογικά δεν είναι μεγάλη, δεν πρόκειται να ικανοποιήσει εκείνο το κομμάτι της κοινωνίας που διαμαρτύρεται και προχωρά σε καταλήψεις των διοδίων. Και δεν πρόκειται να το ικανοποιήσει, διότι πολύ απλά το βασικό αίτημα των φορέων και των πολιτών που διαμαρτύρονται, είναι η κατάργηση των διοδίων και όχι απλά η μείωση της τιμής τους.
Κατάργηση των διοδίων, δεν υπάρχει περίπτωση να υπάρξει, επομένως, ανεξάρτητα από τις οποίες αποφάσεις ληφθούν ανάμεσα σε Κυβέρνηση και Κοινοπραξίες, οι αντιδράσεις ενάντια στα διόδια δεν πρόκειται να σταματήσουν …