Ο περιφερειακός σύμβουλος της περιφερειακής ενότητας Αρκαδίας Παναγιώτης Βαλασόπουλος, σε ανακοίνωση του, για την συγχώνευση των σχολείων, αναφέρει: «Τις τελευταίες μέρες γίναμε μάρτυρες τετελεσμένων μεθοδεύσεων του Υπουργείου Παιδείας που αφορούν υποβαθμίσεις, συγχωνεύσεις ακόμα και καταργήσεις σχολικών συγκροτημάτων στον Νομό μας αλλά και ευρύτερα στην περιφέρεια Πελοποννήσου.
Τελικά επιβεβαιώθηκαν με το χειρότερο τρόπο οι φόβοι μας.... Η κυβέρνηση παρερμηνεύοντας ουσιαστικά τον Καλλικράτη οδηγεί σε αδιέξοδο τόσο την Πρωτοβάθμια όσο και την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση . Και αυτό ερήμην των τοπικών κοινωνιών, της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης, που είναι οι μόνοι που ζουν τα προβλήματα και μπορούν, να εγκρίνουν ή να απορρίψουν τέτοιες αλλαγές.
Πρόκειται για μία λογική που θέτει σε πρωτοφανή κίνδυνο τόσο την βιωσιμότητα των χωριών της Αρκαδίας και ευρύτερα της Περιφέρειας Πελοποννήσου, όσο και την οικονομική εξυγίανση της, που με τόσες θυσίες έχει επωμιστεί ο λαός της. Από την στιγμή που η μεταφορά των μαθητών ήδη υπερχρεώνει το κρατικό προυπολογισμό, η επιπλέον απόσταση που θεσπίζει το Υπουργείο θα αυξήσει τα έξοδα είτε των Δήμων, είτε θα μεταβιβάσει το βάρος στα νοικοκυριά. Ταυτόχρονα, καταρρίπτετε και το επιχείρημα, της αναγκαιότητας για εκπαιδευτικούς λόγους ,από την ίδια την εκπαιδευτική κοινότητα.
Είναι ενδεικτικό, ότι ήδη τρεις, από τους πέντε δήμους του Νομού Αρκαδίας, έχουν ήδη εκδώσει σχετικά ψηφίσματα (Δήμος Μεγαλόπολης ,για Καρύταινα κ Λεοντάρι , καθώς και Δήμος Γορτυνίας , για Δημητσάνα ,Λαγκάδια κλπ καθώς και ο Δήμος Β. Κυνουρίας ),ενώ στα Δολιανά, θα υπάρχουν μαθητές που θα διανύουν μέχρι και 50 χιλ. την ημέρα για να «βρεθούν» στο νέο τους σχολείο!!!!
Η λογική της αντιμετώπισης των μαθητών σαν να είναι απλώς αριθμοί και μιας «μπακαλίστικης» λογικής, που κόβει και ράβει σχολικά συγκροτήματα , μας βρίσκει κάθετα αντίθετους. Τέτοιες πρακτικές οδηγούν στην πλήρη απαξίωση του τόπου μας και στην αναγκαστική ερημοποίηση των χωριών μας.
Είναι σαφές ότι όταν ευαγγελιζόμαστε την νέα αναπτυξιακή προοπτική της ελληνικής περιφέρειας , με το πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», δεν μπορούμε να εκπονούμε σχέδια ΕΡΗΜΟΠΟΙΗΣΗΣ στο βωμό της ευημερίας των αριθμών και όχι των ανθρώπων.»
Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Στην ερώτηση του, προς το Περιφερειακό Συμβούλιο, ο Π. Βαλασόπουλος αναφέρει ότι «Εδώ και αρκετό καιρό, είμαστε προ των πυλών τετελεσμένων μεθοδεύσεων, της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, οι οποίες αφορούν υποβαθμίσεις, συγχωνεύσεις ακόμα και καταργήσεις σχολικών συγκροτημάτων στην περιφέρεια Πελοποννήσου. Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, αναφέρουμε πως στους Νομούς Αρκαδίας, Μεσσηνίας και Λακωνίας , τελικά έγιναν πραγματικότητα και επιβεβαιώθηκαν με το χειρότερο τρόπο οι φόβοι μας. Η κυβέρνηση παρερμηνεύοντας τον Καλλικράτη προχωρά σε μια πρωτοφανή υποβάθμιση, τόσο της Πρωτοβάθμιας όσο και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης . Και αυτό ερήμην των τοπικών κοινωνιών, της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης, πέρα και πάνω από κάθε κοινή λογική.»
Και αφού αναφέρει ποια σχολεία συγχωνέυονται και καταργούνται, τονίζει: «Πρόκειται για μία απόφαση που θέτει σε πρωτοφανή κίνδυνο τόσο την βιωσιμότητα των χωριών της Αρκαδίας αλλά και της υπόλοιπης Περιφέρειας Πελοποννήσου, όσο και την οικονομική εξυγίανση της, που με τόσες θυσίες έχει επωμιστεί ο ελληνικός λαός. Είναι ενδεικτικό, ότι τουλάχιστον οι τρείς από τους πέντε δήμους του νόμού Αρκαδίας, έχουν ήδη εκδώσει σχετικά ψηφίσματα (Δήμος Μεγαλόπολης ,για Καρύταινα κ Λεοντάρι , Δήμος Γορτυνίας , για Δημητσάνα ,Λαγκάδια κλπ ,καθώς και ο Δήμος Β. Κυνουρίας ), είναι απαράδεκτο-όπως π.χ. στα Δολιανά-, να υπάρχουν μαθητές που θα διανύουν μέχρι και 50 χιλ. την ημέρα για να «βρεθούν» στο νέο τους σχολείο!!!
Το ίδιο συμβαίνει, στην περιφερειακή ενότητα Μεσσηνίας με αντίστοιχες αντιδράσεις, ιδιαίτερα στην περιοχή της Τριφυλλίας- Κοπανάκι, Διαβολίτσι, Μερόπη κλπ-, στην περιφερειακή ενότητα Λακωνίας , ιδιαίτερα στον Δήμο Ευρώτα, στην περιφερειακή ενότητα Αργολίδας, αλλά και στη περιφερειακή ενότητα Κορινθίας όπου έχουν εκδοθεί αντίστοιχα ψηφίσματα, ή συνεδριάζουν εκτάκτως τα Δημοτικά Συμβούλια, ενώ ανάστατοι είναι οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων!
Και αυτό γιατί η πραγματικότητα που βιώνουν οι πολίτες είναι πολύ τελείως διαφορετική, από αυτή που έχει στο μυαλό της το Υπουργείο Παιδείας.
Με πρόσφατο πόρισμα του το Ινστιτούτο Μεταφορών κατέδειξε την κατασπατάληση Δημοσίου χρήματος από τις μεταφορές μαθητών καθώς πολλές φορές επταπλασιάζεται το κόστος σε σχέση με το προβλεπόμενο του Νόμου.
Είναι δε, απορίας άξιο, πόσα έξοδα επιπλέον θα επιβαρυνθούν οι Δήμοι που ουσιαστικά αυτοί επωμίζονται την μεταφορά των μαθητών, ιδιαίτερα, την στιγμή που δεν υπάρχουν οι κατάλληλοι πόροι.
Πόση επιπλέον ταλαιπωρία θα επωμιστούν μαθητές, ακόμα και Δημοτικού , όταν ο μέσος χρόνος που προβλέπει το Νομοσχέδιο για την μεταφορά τους είναι από 30- 45 λεπτά και φυσικά αυτός ο χρόνος θα αυξάνεται- σε μέρη ορεινά και με βαρύ χειμώνα όπως είναι πολλά της Αρκαδίας ;
Ποια παιδαγωγικά κριτήρια τηρούνται όταν ο ΟΣΚ σε έκθεση του τονίζει, πως υπάρχουν ήδη 1138 προκατασκευασμένες αίθουσες και τώρα υπερσυγκεντρώνονται επιπλέον μαθητές σε μη λειτουργικά σχολεία;
Και με ποιο τρόπο θα θωρακίσουμε την ελληνική ύπαιθρο όταν με Νόμους οδηγούμε την νέα γενιά , το μέλλον της ελληνικής υπαίθρου, προς την αστυφιλία και την εγκατάλειψη του τόπου που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν ;
Τα ερωτήματα δεν είναι ρητορικά αλλά επιζητούν απαντήσεις, καθώς φαίνεται πως για το Υπουργείο, ήταν τελικά πιο εύκολο αντί να εξυγιαίνουν το σύστημα μεταφοράς των μαθητών και να εξορθολογήσουν την ανάπτυξη των σχολικών μονάδων, εξετάζοντας την ιδιαιτερότητα κάθε περιοχής, με την ευκαιρία και της μεταφοράς αρμοδιοτήτων στους Δήμους, να κόψουν «κεφάλια», κατά το γνωστό «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι»!!
Είναι σαφές πως η περιφερειακή ανάπτυξη με τέτοιου είδους νομοσχέδια μπαίνει στο περιθώριο και ο ήδη βεβαρημένος οικογενειακός προϋπολογισμός θα επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο.
Είναι ακόμα σαφές πως το νομοσχέδιο αποτελεί την ταφόπλακα για την εκπαίδευση στο τόπο μας και θα έχει πολλαπλές και αρνητικές επιπτώσεις. Είναι απαραίτητο, με κάθε τρόπο να θωρακίσουμε, τόσο την εκπαίδευση των παιδιών μας , τα χωριά μας να μην ερημώσουν, όσο και το αυτονόητο δικαίωμα του πολίτη να λαμβάνει τις υπηρεσίες αυτές, από το κράτος, στον τόπο διαμονής του .
Όταν ευαγγελιζόμαστε την νέα αναπτυξιακή προοπτική της ελληνικής περιφέρειας , με το πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», δεν μπορούμε να εκπονούμε σχέδια ΕΡΗΜΟΠΟΙΗΣΗΣ των χωριών μας, μέσα από κλειστά γραφεία, που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα που ζουν οι κάτοικοι μιας περιοχής.
Είναι σαφές ότι το Περιφερικό μας Συμβούλιο ως, ο θεσμοθετημένος εκφραστής, της βούλησης των πολιτών της Πελοποννήσου ,πρέπει να έχει θέση ,άποψη και να παρεμβαίνει, προς την κεντρική διοίκηση , εκφράζοντας την φωνή του εντολοδόχου πολίτη. Πιστεύω ότι όλοι μας συμφωνούμε, σ’ αυτή τον τρόπο λειτουργίας .
Είναι σαφέστατο , ότι το μείζον θέμα της εκπαίδευσης δεν μπορεί να αποτελεί πεδίο αντιπαράθεσης, ούτε εύκολης αριθμολαγνίας, αλλά εποικοδομητικής συνεννόησης όλων των υπεύθυνων φορέων του τόπου μας.
Κύριε Πρόεδρε,
με την παρούσα επιστολής μου παρακαλώ όπως׃
1. Να φέρετε το θέμα προς συζήτηση στην συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της 22/03/11, ως επείγον και «ΕΚΤΟΣ ΗΜΗΡΕΣΙΑΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ»
2. Να μας γνωστοποιήσετε εάν υπάρχει σχετική αλληλογραφία της Περιφέρειας και των υπηρεσιών της με το αρμόδιο Υπουργείο, τις υπηρεσίες του και να μας γνωστοποιηθούν σχετικός.
3. Να μας ενημερώσει ο κ Περιφερειάρχης εάν συμφωνεί με τις ενέργειες του αρμόδιου Υπουργείου και εάν όχι ,παρακαλούμε να μας ενημερώσει για τις τυχόν ενέργειες που σχεδιάζει να υλοποιήσει.
4.Να υπάρξει σχετική ΑΠΟΦΑΣΗ- ΨΗΦΙΣΜΑ, του Π.Σ. , συμπόρευσης με τους φορείς του Α’ Βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της εκπαιδευτικής κοινότητας τ’ οποίο και να αποσταλεί αρμοδίως.»