tEFa7rqPp-c7UtSlqZ3pgypkFZI kalimera-arkadia.gr: Ανοιχτή επιστολή του Επιμελητηρίου προς τους Υποψήφιους Περιφερειάρχες

Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2010

Ανοιχτή επιστολή του Επιμελητηρίου προς τους Υποψήφιους Περιφερειάρχες

Το Επιμελητήριο Αρκαδίας, ως εκπρόσωπος των παραγωγικών τάξεων όλου του νομού μας, ενδιαφέρεται και μεριμνά για τις ανάγκες και τη στήριξη των μικρομεσαίων τοπικών επιχειρήσεων. Η Περιφέρεια, με τις αυξημένες αρμοδιότητες και τον καίριο ρόλο που αναλαμβάνει πλέον, μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη στήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας, λαμβάνοντας μέτρα, στα πλαίσια της αρμοδιότητάς της, τα οποία βοηθούν και στηρίζουν τις επιχειρήσεις. Ο κρατικός μηχανισμός, κεντρικός, περιφερειακός και τοπικός, οφείλει να συμβάλει με κάθε δυνατό τρόπο στη στήριξη των επιχειρήσεων, ειδικά στις δύσκολες στιγμές που αντιμετωπίζουν δεδομένης της αρνητικής οικονομικής κατάστασης της χώρας μας.
Ενόψει των ανωτέρω, ο Πρόεδρος κ. Ιωάννης Μπουντρούκας και η Διοίκηση του Επιμελητηρίου Αρκαδίας σε επιστολή τους προς τους Περιφερειάρχες, θέτουν υπόψη των υποψηφίων, τα προβλήματα των  επιχειρήσεων και κάποια μέτρα που μπορεί να προωθήσουν για τη στήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας και κατ’ επέκταση της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας:

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΒΙ.ΠΕ
Το θέμα της Βιομηχανικής Περιοχής της Τρίπολης είναι ιδιαίτερα σημαντικό και επιβάλλεται η εξεύρεση λύσης το συντομότερο δυνατόν, ώστε να μπορέσουμε να προσελκύσουμε νέες επενδύσεις στην περιοχή μας. Ήδη υπάρχουν δεκάδες ενδιαφερόμενοι να εγκατασταθούν στη ΒΙΠΕ Τρίπολης και δεν υπάρχουν οικόπεδα διαθέσιμα ή τα ελάχιστα που υπάρχουν πωλούνται σε εξωφρενικές τιμές. Είναι λοιπόν επιτακτική η ανάγκη εξεύρεσης μίας λύσης με την επέκταση της ήδη υπάρχουσας ΒΙΠΕ σε άλλο χώρο και με την παράλληλη δημιουργία ενός Βιομηχανικού Πάρκου στη Μεγαλόπολη, όπου υπάρχουν διαθέσιμα οικόπεδα της ΔΕΗ που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για το σκοπό αυτό.

ΤΑΜΕΙΟ ΠΥΡΟΠΛΗΚΤΩΝ
Το συγκεκριμένο ταμείο δημιουργήθηκε με εισφορές δωρητών προκειμένου να αποκατασταθούν οι πληγέντες από τις πυρκαϊές του 2007. Απαιτείται παρακολούθηση για τον προγραμματισμό του έργου του Ειδικού Ταμείου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Ανακγών (ΕΤΑΕΑ) και το χρονοδιάγραμμα διάθεσης των σχετικών πόρων, καθώς και για το τι μέλλει γενέσθαι με τους πόρους που έχουν συγκεντρωθεί για το συγκεκριμένο σκοπό, δηλαδή για τις   πυρόπληκτες περιοχές, ενόψει της κατάργησης του σχετικού φορέα και την ανάληψη των κονδυλίων από το Υπουργείο Οικονομικών.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ CHARTER – ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ
Η ύπαρξη ενός πολιτικού αεροδρομίου στην Τρίπολη αποτελεί εδώ και χρόνια αίτημα των πολιτών και των φορέων, όχι μόνον της Αρκαδίας, αλλά και ολόκληρης της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Η Πελοπόννησος είναι μια περιοχή με πολύ χαμηλό δείκτη ανάπτυξης, όπως δείχνουν και τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και στην προσπάθειά της να αναστρέψει τα δεδομένα αυτά και να χαράξει πλέον ανοδική πορεία, χρειάζεται κάθε είδους συνδρομή, ιδιαίτερα από την πλευρά της Πολιτείας.
Η δημιουργία του αεροδρομίου αυτού, το οποίο θα λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους τόσο με πτήσεις charter όσο και σε σύνδεση με ένα εμπορευματικό σταθμό στη Βιομηχανική Περιοχή της Τρίπολης, θα συμβάλλει σε πολύ μεγάλο βαθμό στη σύνδεση της Πελοποννήσου με την υπόλοιπη Ελλάδα και το εξωτερικό και στην ανάπτυξη της Περιφέρειας και ειδικότερα: α) στην ανάπτυξη του τουρισμού, ο οποίος δεν είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένος σε σχέση με τις δυνατότητες της Περιφέρειας (περιοχές παραθαλάσσιες και ορεινές εξαιρετικού κάλλους), αφού η πρόσβαση πλέον θα είναι πολύ πιο εύκολη από όλες τις υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδος, β) στην ανάπτυξη του εμπορίου, αφού θα διευκολυνθεί και θα τονωθεί αισθητά η μετακίνηση αγαθών. Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί ότι το αεροδρόμιο της Τρίπολης θα μπορεί να εξυπηρετεί, από την άποψη της μεταφοράς εμπορευμάτων, όλη την ευρύτερη λεκάνη της Μεσογείου σε χρόνο λιγότερο από 1,5 ώρα, γ) στην ανάπτυξη της παιδείας, αφού θα δώσει την δυνατότητα σε πολλούς φοιτητές να επιλέγουν για τις σπουδές τους τις σχολές του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, το οποίο αυτή τη στιγμή που αναπτύσσεται αντιμετωπίζει έντονα το πρόβλημα των αυξημένων μεταγραφών από φοιτητές που προέρχονται από μέρη εκτός Πελοποννήσου και έχει ανάγκη από κάθε είδους στήριξη.
Η αξιοποίηση του αεροδρομίου σε συνδυασμό με τη δημιουργία ενός εμπορευματικού σταθμού στην ΒΙΠΕ Τρίπολης και παράλληλη αξιοποίηση των λιμανιών της Καλαμάτας και της Κορίνθου μπορούν να μεταμορφώσουν την Περιφέρειά μας σε εμπορικό και τουριστικό κέντρο όλης της χώρας.

ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ (ΑΡΓΟΣ – ΑΣΤΡΟΣ – ΛΕΩΝΙΔΙΟ – ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ / ΟΛΥΜΠΙΑ – ΒΥΤΙΝΑ – ΝΑΥΠΛΙΟ
Αυτά τα έργα θα έχουν ως αποτέλεσμα να ενωθούν επιτέλους σημαντικά κομμάτια της Πελοποννήσου, τα οποία αποτελούν για χρόνια αίτημα των πολιτών και των επαγγελματιών αυτών των περιοχών και όχι μόνο. Με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθούν εκπληκτικές τουριστικές διαδρομές και θα τονωθεί σε σημαντικό βαθμό ο τουρισμός στην Περιφέρεια. Επίσης, τα έργα αυτά θα εξυπηρετήσουν σε τεράστιο βαθμό τις μετακινήσεις των κατοίκων τους και τις εμπορικές μεταφορές.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Γενικότερα όσον αφορά τα διάφορα επιδοτούμενα προγράμματα που πρόκειται να «τρέξουν» μέσω της Περιφέρειας και για τα οποία η Περιφέρεια θα είναι υπεύθυνη για την κατανομή και την αξιολόγηση, αλλά και όσον αφορά στο γνωμοδοτικό ρόλο της για την σύνταξη του περιεχομένου αυτών, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής:
Σε όλα τα προγράμματα των τελευταίων ετών παρουσιάζεται μία «εμμονή» να επιδοτούνται κάποιες συγκεκριμένες δραστηριότητες, που πλέον θεωρούνται, μετά από τόση επιδότηση, κορεσμένες. Θεωρούμε ότι πλέον θα πρέπει να γίνει μία έρευνα, σε επίπεδο περιφέρειας, για τις ανάγκες των υφισταμένων επιχειρήσεων και επιπλέον για τις τάσεις της αγοράς, ώστε να προσδιοριστούν αποτελεσματικά οι δραστηριότητες εκείνες που χρήζουν και αξίζουν χρηματοδότησης και να μη δίνονται τα χρήματα στους ίδιους και στους ίδιους κλάδους (και πολλές φορές και στις ίδιες επιχειρήσεις!).
Επίσης, ένα σημαντικό πρόβλημα που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σχετικά με όλα τα προγράμματα και φυσικά τον Αναπτυξιακό νόμο είναι αυτό της αδειοδότησης των επιχειρήσεων. Παρουσιάζεται πολύ συχνά το φαινόμενο διάφορες υπηρεσίες (πολεοδομία, ΕΟΤ) να αδυνατούν να χορηγήσουν εγκαίρως τις απαιτούμενες άδειες στους αιτούμενους επιχορήγηση με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να χάσουν την επιχορήγηση. Το θέμα αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί, είτε με την κατάλληλη στελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών, είτε με την προσκόμιση της σχετικής άδειας άμα τη χορήγηση.

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ
Ο Αναπτυξιακός νόμος αποτελεί πολύ σημαντικό εργαλείο για τις επιχειρήσεις, προκειμένου να μπορέσουν να κάνουν αναπτυξιακές κινήσεις. Για το λόγο αυτό, είναι πολύ σημαντικό για όλους εμάς που εκπροσωπούμε τις επιχειρήσεις, ο νόμος αυτός να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο προσαρμοσμένος στις ανάγκες και τις επιδιώξεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ειδικά εν μέσω κρίσης και θα θέλαμε να σταθούμε ιδιαίτερα σε αυτόν.
Οι βασικές αναπτυξιακές επιλογές της Ελλάδας εστιάζουν σε δυο βασικούς στόχους: α) την ανάπτυξη της παραγωγικής δραστηριότητας και β) τη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων. Ο πρώτος στόχος επιδιώκει την αύξηση των επενδύσεων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων. Ο δεύτερος στόχος επιδιώκει την ανάπτυξη των λιγότερο ευνοημένων περιοχών της χώρας.
Η προτεινόμενη στοχοθεσία του νέου αναπτυξιακού νόμου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Βασικό ζήτημα είναι οι επιλέξιμες προς χρηματοδότηση θεματικές δραστηριοτήτων. Προβλέπεται με την τροποποίηση και την εισαγωγή της έννοιας «Νόμος - Πλαίσιο» να ενταχθούν όλοι οι τομείς δραστηριότητας πλην αυτών που εξαιρούνται από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία. Η επιλογή αυτή είναι πολύ θετική καθώς διευρύνει το πεδίο εφαρμογής του Νόμου και σταματά την συνεχή προσπάθεια ερμηνείας των επιλέξιμων επενδυτικών σχεδίων όπως προβλέπονταν από τον Ν. 3299/2004. Ο νέος αναπτυξιακός νόμος πρέπει να ενισχύει κάθε κλάδο που μπορεί αποδεδειγμένα να αποτελέσει την ατμομηχανή της οικονομίας. Θα μπορούσε μάλιστα να υπάρξει πρόβλεψη διαφοροποίησης επιδότησης ανάλογα με τον κλάδο. Η δε διαφοροποίηση αυτή είναι πρόδηλο ότι πρέπει να εδράζεται σε διαφορετικές ομάδες κριτηρίων βαθμολόγησης σε διαφορετικές θεματικές ενότητες (μεταποίηση-τουρισμός-εμπόριο-παροχή υπηρεσιών) διαφορετικά θα υπάρξει άμεσος κίνδυνος άνισης μεταχείρισης κάποιων κλάδων υπέρ κάποιων άλλων.
Θα πρέπει να υπάρξει σύνδεση των επενδύσεων με την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Η ατμομηχανή της οικονομίας αποτελείται τόσο από τις επιχειρήσεις όσο και από το εργατικό δυναμικό. Οι νέες μικρές επιχειρήσεις (μέχρι 5 ετών) που υπάγονται στον Αναπτυξιακό Νόμο να έχουν μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές ως κίνητρο προσλήψεων.
Ως προς το χρόνο υποβολής επενδυτικών προτάσεων, και ειδικότερα τον περιορισμό της δυνατότητας υποβολής των προτάσεων μόνο δυο φορές τον χρόνο (κάθε εξάμηνο) και όχι καθ' όλη τη διάρκεια του έτους εκτιμούμε ότι δεν κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση γιατί θα επιφέρει καθυστερήσεις σε ώριμες επενδυτικές προτάσεις. Προτείνουμε την υποβολή προτάσεων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. 
Η μέθοδος συγκριτικής αξιολόγησης των προτάσεων που φαίνεται να προκρίνει το προσχέδιο αποτελεί σημαντικό λάθος. Βασικό πλεονέκτημα του ισχύοντος Αναπτυξιακού Νόμου ήταν η δυνατότητα του κάθε επενδυτή να υποβάλει πρόταση όλο το χρόνο και αυτή να ελέγχεται ανεξάρτητα από τις υπόλοιπες προτάσεις και μάλιστα σε καθορισμένα χρονικά περιθώρια. Αυτό εξασφάλιζε ευελιξία, μία ισότιμη και δίκαιη αντιμετώπιση των επενδυτών, τη δυνατότητα προγραμματισμού των κινήσεων τους και μια παράλληλη υλοποίηση μικρών και μεγάλων επενδύσεων. Η επιβολή συστήματος συγκριτικής αξιολόγησης δεν διασφαλίζει την ταχύτητα αξιολόγησης των προτάσεων και την αντικειμενικότητα της αξιολόγησης αφού ανόμοιες επενδύσεις θα καλούνται να αξιολογηθούν από το ίδιο σύστημα, και έτσι να δημιουργηθούν αδιαφανείς τρόποι αξιολόγησης.
Ως προς το χρονικό πλαίσιο αξιολόγησης και υλοποίηση, πρέπει να διασφαλιστεί η ταχύτερη δυνατή διαδικασία ώστε η απόφαση έγκρισης και η υλοποίηση να είναι το δυνατόν αμεσότερες, σε συνδυασμό πάντα με την εξάλειψη καθυστερήσεων στην καταβολή των εγκεκριμένων ενισχύσεων.
Η αύξηση του ελάχιστου ποσού επένδυσης στα 200.000 € όπως προβλέπεται στο νέο αναπτυξιακό νόμο θεωρούμε ότι είναι στην σωστή κατεύθυνση.
Πρέπει να καθοριστεί τι θεωρείται καινοτομία για κάθε επιχείρηση με σαφή και ξεκάθαρο τρόπο για να μην υπάρχουν παρερμηνείες στις αξιολογήσεις των προτάσεων. Γνωρίζεται ότι στις εμπορικές επιχειρήσεις δεν μπορεί να υπάρξει μεγάλος βαθμός καινοτομίας δεδομένου δεν υφίσταται ανάπτυξη προϊόντος.

Ως προς τα κριτήρια βαθμολόγησης, η εξειδίκευση τους πρέπει να γίνει με τρόπο ώστε να τονίζεται η αντικειμενικότητά τους, αποφεύγοντας επικαλύψεις. Θα μπορούσε να εξεταστεί η θέσπιση ON / OFF κριτηρίων και προβλέψεων για υποχρεωτική υλοποίηση απαραίτητων δράσεων-δαπανών, όπως:
Δυνατότητα καταβολής της Ίδιας Συμμετοχής (η απαίτηση που εφαρμόζεται σήμερα και προϋποθέτει ελάχιστο μέσο εξαμηνιαίο υπόλοιπο καταθέσεων κρίνεται ιδιαίτερα περιοριστική, θα μπορούσα να γίνει τρίμηνη).
Δυνατότητα συνολικής χρηματοδότησης του Επενδυτικού Σχεδίου, λαμβανομένης υπόψη της καθυστέρησης στην καταβολή της ενίσχυσης της επιχορήγησης. Προς το σκοπό αυτό θα πρέπει να διερευνηθεί η δυνατότητα υποστήριξης της χρηματοδότησης αυτής από το χρηματοπιστωτικό σύστημα
Διασφάλιση της Βιωσιμότητας του Επενδυτικού Σχεδίου.
Εξασφάλιση των Ελαχίστων προϋποθέσεων / δικαιολογητικών που τεκμηριώνουν την λήψη των απαραίτητων εγκρίσεων και αδειών λειτουργίας.
Πρόβλεψη για υποχρεωτική υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων (ανάλογα με την δραστηριότητα) που αφορούν σε:
Προστασία Περιβάλλοντος
Εξοικονόμηση Ενέργειας ή / και Αξιοποίηση ΑΠΕ
Εξοικονόμηση / Ανακύκλωση Υδάτινων Πόρων
Βέλτιστη Αξιοποίηση Πόρων - Ανακύκλωση Υλικών
•              Εφαρμογή Προτύπων Διασφάλισης Ποιότητας, Περιβαλλοντικής Προστασίας, Υγιεινής και Ασφάλειας ή / και Διαχείρισης της Ασφάλειας των Τροφίμων (ανάλογα με την δραστηριότητα)
Ως προς τις προβλεπόμενες μορφές ενίσχυσης, πρέπει να αποσαφηνιστεί εάν υπάρχει δυνατότητα συνδυασμού μορφών ενίσχυσης.
Ο τρόπος καταβολής της δημόσιας επιχορήγησης θεωρούμε ότι κινείται και αυτός στην σωστή κατεύθυνση.

ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Πριν από τρία περίπου χρόνια δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Netforce 2006 το Κέντρο Μεταφοράς Τεχνολογίας (ΚΜΤ), με τη συμμετοχή των Επιμελητηρίων της Περιφέρειας, της Γ.Γ. Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Μάλιστα, η Περιφέρεια αποτελεί τον κύριο μέτοχο του Κέντρου. Δυστυχώς, το ΚΜΤ δε λειτούργησε ποτέ όπως είχε σχεδιαστεί και όπως έπρεπε, με αποτέλεσμα να παραμένει εδώ και πάνω από ένα χρόνο ανενεργό, παρόλο που διαθέτει και γραφεία και εξοπλισμό. Σκοπός του ΚΜΤ, όταν δημιουργήθηκε, ήταν η ύπαρξη ενός φορέα που θα μπορεί να κατευθύνει τους επιχειρηματίες σε θέματα τεχνολογίας, δηλαδή να τους προτείνει συγκεκριμένες λύσεις για την επιχείρησή τους και επιπλέον να τους βοηθά να βρουν τους κατάλληλους προμηθευτές ή επιστήμονες που μπορούν να τους την παρέχουν. Ένα θέμα λοιπόν που πρέπει από κοινού η Περιφέρεια και τα Επιμελητήρια να συζητήσουμε και να αποφασίσουμε είναι η επαναδραστηριοποίηση του φορέα αυτού, ο οποίος μπορεί να εξελιχθεί σε σημαντικό εργαλείο για τους επιχειρηματίες της Περιφέρειας, προσφέροντας εξειδικευμένες τεχνολογικές και καινοτομικές συμβουλές.

ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ
Σημαντικά επίσης είναι και τα ακόλουθα θέματα που θα θέλαμε να εξετάσετε:
Η αναθεώρηση του πλαισίου που αφορά στην εμπορική πολεοδομία, ώστε να αποφευχθεί η υπερσυγκέντρωση σε πολυκαταστήματα και αγορές που έχει ως αποτέλεσμα την αποδυνάμωση των τοπικών αγορών. Η συμβολή σας σε αυτήν την κατεύθυνση μπορεί να είναι καταλυτική με παρεμβάσεις προς την κεντρική εξουσία που θα στοχεύουν στην αναβάθμιση των τοπικών αγορών.
Η «μάστιγα» του παραεμπορίου: Οι επιπτώσεις του φαινομένου είναι πολλές: Μείωση των εσόδων του ελληνικού δημοσίου, μείωση των εσόδων των ίδιων των επιχειρήσεων που πολλές φορές κινδυνεύουν και με κλείσιμο, αθέμιτος ανταγωνισμός στις επιχειρήσεις και μείωση των θέσεων εργασίας.

Εμείς είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε βοήθεια, συμβουλή ή συνδρομή χρειαστείτε κατά την άσκηση των καθηκόντων σας και τη χάραξη πολιτικών που αφορούν στην τοπική επιχειρηματικότητα.

Με εκτίμηση,

ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΡΚΑΔΙΑΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΝΤΡΟΥΚΑΣ
blogger hit counter